چه عواملی به برنامه های اوقات فراغت مساجد لطمه وارد می کند(‌قسمت دوم )

IMG12451113بررسی آسیب ها و مشکلات اوقات فراغت در سطح کشور و میزان تناسب آن با نیازها و انتظارات نوجوانان و جوانان و خانواده ها و نیز چالش هایی که در برنامه های اوقات فراغت، مساجد با آن روبرو هستیم از محورهای مورد بحث است.
مشروح بخش دوم این نشست به شرح زیر است: مصطفی فروتن: مسجد محل به جای آوردن مراسم و مناسک دین مبین اسلام است.
هدف ما از ورود کودکان و نوجوانان به مسجد این است که مفاهیم عالیه اسلام را گسترش دهیم.
ما وقتی تریبونی برای بیان مباحث اسلامی داشته باشیم، افرادی برای شنیدن این مباحث می آیند ولی متاسفانه آسیب های جدی سیاسی و بین المللی مقوله دین و باورهای منطقی ما را تحت شعاع قرار داده اند.
امروز در دنیایی زندگی می کنیم که مباحث صنعتی و مدرنیته پاسخگوی اهداف و بهداشت روانی افراد نیست.
انواع انحطاط ها و پوچی ها و پوچ گراییها حاصل نگاه صنعتی است.
حتی کشورهای توسعه یافته غربی هم به این نکته رسیده اند که باید معنویت وارد زندگی افراد شود.
وقتی جوامع غربی به موضوع معنویت چنین نگاهی دارند چرا باید در کشوری که شعار، پرچم و بیرق آن برای بهتر زندگی کردن است از این قضیه دور بماند.
امروز مساجد ما به جایگاهی دست یافته اند که برنامه های اوقات فراغت و فعالیت های فرهنگی در آنها برگزار می شود.
مسجد جایگاه و بستری برای رشد معنویت در زندگی است و بهترین زمان برای بروز معنویت در سنین پایین تر است چرا که مسجد تنها مکانی برای سالمندان نیست این بستر باید مکانی برای بهره مندی کودکان، نوجوانان و جوانان هم باشد.
یکی آسیب هایی که در مورد اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستیم این است که بین برنامه های مسجد و نیاز مخاطب تطابق عملیاتی وجود ندارد.
دومین مورد که به عنوان آسیب برنامه های اوقات فراغت مساجد می توان نام برد، به کارگیری مربیان کم تجربه برای آموزش است که در انجام کارشان آن گونه که باید موفق نیستند.
عدم فرهنگسازی و اطلاع رسانی دقیق در مورد برنامه های اوقات فراغت از دیگر آسیب هایی است که می توان به آن اشاره کرد.
به عنوان مثال دیده می شود که در همان ایام برگزاری دوره ها و برنامه های اوقات فراغت یک بنر در مسجد نصب و در مورد برنامه اطلاع رسانی می شود اما اطلاعات کامل در مورد آن دوره آموزشی ارایه نشده یا کسی در مسجد نیست که در مورد آن برنامه اطلاع رسانی کند.
عواملی که نارضایتی خانواده ها را به همراه دارد.
چهارمین مشکل که به عنوان آسیب های برنامه های اوقات فراغت می توان به آن اشاره داشت، نبود جاذبه در وسعت و فضای فیزیکی مسجد، کم توجهی به تجهیز مسجد به سیستم های سرمایشی و گرمایشی و بهداشت مسجد است زیرا که توجه به این عوامل خود زمینه ساز جاذبه مندی مسجد است.
از دیگر آسیب هایی که در این زمینه وجود دارد، این است که برنامه های اوقات فراغت مساجد، در دوره خاص و به صورت مقطعی برگزار می شود و این برنامه ها برای تمام ایام سال کودک و نوجوان در نظر گرفته نشده و استمرار ندارد.
از طرفی برنامه ها، بدون در نظر گرفتن و دسته بندی گروه های سنتی برگزار می شود به عنوان مثال کسی که در دوره ای شرکت می کند با هم سن و سال هایش در یک دسته بندی قرار ندارد که در برخی مواقع دیده می شود که از این گونه برنامه ریزی نوجوان و یا خردسالی که در این دوره ها شرکت می کند، رضایت ندارد.
بحث کمیت و کیفیت برنامه های آموزشی و نیز ارایه مباحث غیر مرتبط و غیر تخصصی برای شرکت کنندکان در این دوره ها از دیگر آسیب هایی است که می توان به آن اشاره داشت.
در بررسی هایی که در مورد علت عدم حضور کودکان و نوجوانان در مساجد صورت گرفت به این نتایج دست یافتیم که برخی والدین بر این باورند که برنامه های مساجد برای قشر خاصی در نظر گرفته شده است و از ورود سیاست به مباحث آموزشی ابراز ناخرسندی می کردند.
اگر چه سیاست ما عین دیانت ما است اما متاسفانه برخی مواقع دیده می شود از تریبون فرهنگی در جهت اهداف غیر فرهنگی بهره برداری می شود که این مورد رضایت خانواده ها نیست و موجب کمرنگ شدن حضور آنها و فرزندانشان در مسجد می شود…
ادامه دارد.
http://feedha.com/Main/View/3843830

Check Also

نقاط کور فرزند پروری

الگوهای فرزند پروری با توجه به زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی هر کشور تعیین می …