تهدید دنیای مجازی برای فرزندان

مصطفی فروتن
روانشناس

IMG17103950خانواده‌ها  با توجه به پیچیدگی‌های عصر جدید و  دنیای مجازی نمی توانند همه امور فرزندان را به طور تمام و کمال به کنترل خود درآورند، بنابراین مدیریت استفاده از دنیای مجازی برای فرزندان بسیار مهم است چرا که بارها دیده شده است فرزندان خانواده‌هایی که از این مسأله غافل شده‌اند با ساده لوحی در دام سوءاستفاده گران افتاده‌اند و به ورطه نابودی کشیده شده‌اند. به همین خاطر مدیریت این امر بسیار اهمیت دارد.اما از آنجایی که هر زمان واژه کنترل کردن به میان می‌آید  به نوعی با جبر و تهدید همراه است همین باعث می‌شود  فرزندان با حالت دفاعی برخورد کنند، اما وقتی گفته شود که قرار است استفاده از اینترنت را برای اعضای خانواده مدیریت و با هم تبادل نظر کنید که چگونه این تکنولوژی را به کار بگیرید، حتماً کار راحت‌تر خواهد شد. برای این منظور و پیشگیری از جرایمی که در فضای مجازی  در کمین نوجوانان است استفاده از برخی تکنیک‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.
بنابراین قدم اول ایجاد یک رابطه خوب و دوستانه با فرزند است. دوستی و صمیمیت یعنی شناخت دنیای او و خواسته‌ها و نیازهایش. ببینید چه چیزی می خواهد و دغدغه‌های ذهنی‌اش چیست؟ دوستی شما با او به معنای تسلیم شدن در برابر حرف‌های او نیست، بلکه به معنای شناخت اوست تا بتوانید خواسته‌ها و نیازهای معقول او را برآورده کنید.
تا وقتی شما خودتان را از دنیای اینترنت، موبایل و شبکه‌های اجتماعی دور نگه دارید، آن را مانند یک غول
بی شاخ و دم می بینید و تنها راه‌حلی که به ذهنتان می‌رسد، منع کردن فرزندتان از ورود به دنیای مجازی است، اما شک نکنید این راه درستی نیست؛ چون با منع کردن زیاد از حد او را به سمت پنهان کاری و دروغ گفتن سوق می‌دهید؛ بنابراین سعی کنید اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید و با طرز کار تبلت، رایانه و گوشی همراه فرزندتان آشنا شوید. از دنیای اینترنت و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و… باخبر باشید و تا حد امکان اطلاعاتتان را بیشتر کنید.
اگر مدام به گوشی و رایانه او سرک بکشید و با حالت تجسس با او برخورد کنید، بی‌شک موجب عصبانیتش می‌شوید و او هم به شما پرخاش می کند یا با دروغ گفتن به شما سعی می کند همه چیز را مخفی نگه دارد. به جای این کار می توانید از او غیرمستقیم بپرسید مثلاً «دوست داری توی کدوم سایت بیشتر باشی؟» یا مثلاً «از فلان سایت چه خبر؟ چی نوشته بود؟» و در مورد موضوع با او صحبت کنید. در کنارش بنشینید و با هم به سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی سربزنید. سعی کنید دوستانش را بشناسید و موضوعات موردعلاقه اش را بدانید و در صورت امکان در کنار هم موضوعات مورد علاقه او را جست و جو کنید. در خانه شما باید بعضی قوانین حاکم باشد، مثلاً یک ساعت را مشخص کنید که بعد از آن ساعت هیچ کس حق نداشته باشد از اینترنت استفاده کند. مثلاً ساعات پایانی شب زمان بسیار نامناسبی برای استفاده از اینترنت است و سبب خواب آلودگی و خستگی فرزندتان در مدرسه و به دنبال آن، افت تحصیلی او خواهد شد. علاوه بر این، ساعاتی که شما در خواب هستید، زمان مناسبی نیست که به او اجازه استفاده از اینترنت را بدهید. علاوه بر این، با فرزندتان گفت و گویی جدی داشته باشید و در مورد آداب استفاده از اینترنت و این که چرا شما این امکانات را برایش تهیه کرده اید و چه هدفی دارید و… صحبت کرده و حد و مرزهای روشنی را مشخص کنید. با او به توافق برسید که انجام تمام کارها و موضوعاتی را که در دنیای واقعی ممنوع می‌دانید، در دنیای مجازی هم ممنوع هستند. اگر هر خانواده‌ای با این نکات توجه کند و به فرزندانش آموزش دهد قطعاً شاهد کاهش پرونده‌های کلاهبرداری، سوءاستفاده و دیگر جرایمی از این قبیل می‌شویم.

http://iran-newspaper.com/?nid=6204&pid=12&type=0

Check Also

آنها فقط به تخریب می​اندیشند

شاید شما هم از منظره دیدن کسی که با کلیدش روی ماشین‌ها خط می‌کشد تعجب …