ترس از مرگ

778157_5q73Tmgtترس از مرگ گاهی انسان‌ها را وادار به واکنش‌هایی می‌کند که برای دیگران قابل قبول نیست گاهی نیز برخی از این واکنش‌ها برای شخص و اطرافیان وی ایجاد دردسر می‌کند.اما واقعیت این است که ترس از مرگ یکی از وحشتناک‌ترین تفکراتی است که می‌تواند در ذهن انسان‌ها جا خوش کند.
واژه مرگ همواره به‌گونه‌ای استفاده شده که خطری را هشدار می‌دهد و انسان‌ها مرگ را با ایهام تصویر‌سازی می‌کنند. ترس از مرگ معطوف به‌ این دوره از اجتماع انسانی نیست و یکی از قدیمی‌ترین ترس‌هایی است که در نوع بشر وجود داشته و دلیل آن در ادبیات کهن بخوبی مشهود است و ما همواره داستان عده‌ای را می‌خوانیم یا می‌شنویم که در گذشته‌های دور به دنبال جاودانه کردن زندگی و کشف اکسیر جوانی و حیات هستند.
اما دلیل این ترس چه می‌تواند باشد، عده‌ای بر این باورند که با مرگ زشتی، نابودی و نیستی همراه آنان می‌شود، این در حالی است که در نگاه دینی ما احادیثی داریم که مرگ را آغاز خوبی‌ها و آرامش معرفی می‌کند.در حقیقت مرگ تغییر حالت ماده به حالت دیگر است و افرادی که از این تغییر وضعیت هراس دارند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ دسته اول افرادی هستند که ایده‌ای در خصوص جهان پس از مرگ ندارند و نمی‌دانند اساساً چه اتفاقی خواهد افتاد و پس‌ از مرگ چه چیزی منتظر آنهاست. این ترس بی‌شباهت به ‌ترس از ورود به‌ مکانی تاریک و ناشناخته نیست.
اما عده‌ای دیگر می‌دانند براساس رفتارهای منفی که‌داشته‌اند باید پس‌از مرگ مورد مؤاخذه قرار گیرند و در واقع آنها دلواپس نتیجه رفتار و اعمال خود هستند. در این دسته افراد ترس ناشی از تبعات رفتار می‌تواند با تغییر رفتار و حسن عملکرد باعث ایجاد حس بهتر شود.بنابراین ترس از مرگ پدیده‌ای نرمال است و به‌هیچ وجه عجیب و غریب نیست اما هنگامی که این‌ترس بشدت افزایش می‌یابد و به ترس مرضی یا فوبیا تبدیل می‌شود به گونه‌ای که در عملکرد روزانه فرد و زندگی وی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، باید به فکر معالجه، روانکاوی و درمان آن بود. باید اشاره کرد برخی اوقات اتفاقات عجیب یا غیر منتظره می‌تواند ترس معمولی و غیر مرضی را تشدید و فرد را دچار ناراحتی کند.برای مثال صدای شیون، مشاهده فضای غسالخانه و گفت‌وگوهای بیش‌از حد در این زمینه بخصوص درکودکی تشدیدکننده ترس از مرگ است و در چنین مواردی باید برای دور کردن اختلال ترس راهکاری جست‌وجو کرد.البته ترس پس از یک التهاب بدیهی و طبیعی است اما راهکار این است که باید  واقعیت‌گرا بود و  روی نگرش خود ارزیابی اصلاحی و منطقی گذاشته و مرگ را به‌عنوان قسمتی از زندگی پذیرفت.
http://iran-newspaper.com/?nid=5799&pid=12&type=0

Check Also

افزایش نرخ کودک‌آزاری روانی در کشور

باید مشکلات معیشتی مردم در نظر گرفته و برنامه‌ای برای رفع این مشکل‌ها طراحی شود …