رابطه رهایی از افکار بیهوده و دوری از جرم - متدولوژی زندگی برتر

رابطه رهایی از افکار بیهوده و دوری از جرم

تحلیل شوک :

مصطفی فروتن ، روانشناس

نشخوار ذهنی به مجموعه افکارهای تکرار شونده و بیهوده ای گفته می‌شود که معمولاً تولید اضطراب‌های منتشر و استرس می‌شود که گاهی این افکار تمرکز فرد را photo_2016-04-08_23-59-41می گیرد و باعث می‌شود افراد نتوانند کارهای روزمره خود را بخوبی انجام دهند و حتی منجر به اختلالات جدی هم می‌شوند. در این شرایط رفتن به سوی جرم و جنایت از سوی آنها بسیار زیاد است و برای جلوگیری از جرایم باید به نکاتی توجه کرد.
بدین ترتیب برای رهایی از این سیکل معیوب افراد باید به مشاوره مراجعه کنند تا از این فرایند نجات یابند. در این جا چند تکنیک برای جلوگیری از رشد این اختلال کاربرد مؤثری دارد. اول اینکه فرد مضطرب یک نفس عمیق بکشد. گاهی اوقات نفس کشیدن‌های عمیق، کاهش دادن به سرعت قطار افکار و قرار دادن ذهن در مسیر صحیح منجر می‌شود فرد احساس آرامش کند تا به خودش آسیب نرساند.  قرار گرفتن در شرایط آرامش نیز یکی از راه‌هایی است که می توان از آن در مقابله با تفکر زائد استفاده و حضور در لحظه را حس کرد.دیگری اینکه هرگز خودتان را سرزنش نکنید. در این شرایط افراد باید به خود بقبولانند که نمی‌توان همه چیز را تحت کنترل خود قرار دهند چرا که گاهی وضعیتی خارج از کنترل و اراده شما است که نمی‌دانید چه کنید بنابراین نزدِ خودتان به این ناتوانی اعتراف کنید و  هرگز خودتان را به خاطر چیزهایی که بسادگی قابل حل هستند یا چیزهایی که به طور کامل از کنترل شما خارج هستند، سرزنش نکنید. جهان به هر حال خواهد چرخید.
افراد اگر در زمانی که دچار افکار زاید می‌شوند مچ خودشان را بگیرند می‌توانند از بروز حوادث پس از آن پیشگیری کنند.
اگر می‌توانید، به محض اینکه احساس کردید در حالِ ورود به چرخه تفکر زائد هستید، به خودتان گوشزد کنید که نمی‌توانید بگذارید مغزتان با میلیون‌ها سؤال منفجر شود!یک نفس عمیق بکشید، دوباره توجه تان را بدست بیاورید و سعی کنید آرامش خود را قبل از سقوط به ورطۀ افکار زائد، بدست بیاورید.دوری از اجتماعات منفی نیز بسیار مؤثر است. افراد  نتیجه تجسم و تصور دیگران هستند بنابراین اگر پیوسته افکار و ایده‌های منفی نسبت به خود داشته باشیم قطعاً سرخورده خواهیم شد. چیزی که می‌توانید در این نوع وضعیت‌ها به خودتان یادآوری کنید اینست که شما همیشه این قابلیت را دارید که به تنهایی خودتان را شاد کنید.
توسل به سرگرمی و تفریح از راه‌های رهایی از افکار منفی و رفتارهای پرخط است. در این شرایط اگر سرگرمی خاصی دارید که می تواند ذهن شما را مشغول نگه دارد، بلافاصله آن را به کار بگیرید. مشغول نگه داشتنِ ذهن با چیزی که از آن لذت می برید، یک ترفندِ عالی برای منحرف کردنِ ذهن از تفکر زائد است.باید به این امر نیز توجه کرد که چیزهایی وجود دارند که قابل تغییر نیستند و مواردی هستند که می‌توان آنها را تغییر داد به همین خاطر افراد اگر قادر به تغییر هستند شرایط را تغییر دهند در غیر این صورت شرایط را بپذیرند. توجه به این نکات شاید به نظر خیلی کوچک بیاید اما با انجام این تکنیک‌ها از سوی هر فرد می‌توان جلوی بسیاری از جرایمی را گرفت که در شرایط بحرانی افراد از خود نشان می‌دهند و یک عمر پشیمان می‌شوند. بنابراین با انجام این موارد می‌توان از نشخوارهای ذهنی دوری کرد و حوادث تلخ را از ذهن پاک و زندگی آرامی را به وجود آورد.

http://iran-newspaper.com/Newspaper/Page/6170/11/120835/0

Check Also

شکاف بین نسل ها بسترهای تشدید آسیبهای اجتماعی جوانان

فرهیختگان/حسین جمشیدیان: این روزها بازار اعلام انواع آسیب‌های اجتماعی توسط مسوولان و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی …