مصرف بی رویه لوازم آرایشی در پسران

114079_471
مصطفی فروتن روان شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفت و گو با تابش در خصوص مصرف بی وریه لوازم آرایشی در بین پسران به آسیب شناسی پرداخته و راهکارهای لازم را ارائه دادند:
 الله جمیل و یحب الجمال و از دیدگاه اسلامی است که زیبایی از صفات خداست،خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.
  پرداختن به علل مصرف لوازم آرایشی در پسران این اعتراض را به همراه داشت که آیا ایراد دارد یک پسر یا مرد صورت آفتاب سوخته نداشته باشد یا مرتب و منظم باشد و این اعتراض ها را ما داشتیم و می خواهم شفاف بیان کنم که مبحث ما استفاده های بهداشتی و پزشکی را شامل نمی شود که می تواند حافظ طراوت و حفظ سلامتی باشد بلکه مبحث ما استفاده خارج از اصول و چارچوب های فرهنگی است.
در ایران باستان نشان هایی از آرایش کردن و مصرف لوازم آرایشی وجود داشته و در تمام تمدن ها از جمله در زمان سومری ها ریشه های استفاده از لوازم آرایشی را داشتیم که آرایش می کردند و آرایش خاص داشتند البته نه بصورت امروزی.
 از گذشته مبحث استفاده از لوازم آرایشی و آرایش کردن یک نوع هنر محسوب می شده و هنوز هم نوعی هنر است و آرایش کردن به صنعت گریم تبدیل شده و مهم این است که امروز چگونه تعریف می شود.
 درآمارهای اعلام شده توسط کارشناسان و محققین اعلام شده 7 درصد از مردان از لوازم آرایشی استفاده کرده و آرایش می کنند و این 78 درصد کسانی هستند ک از ژل های تزریقی استفاده می کنند.
ولی در حقیقت آمار بیشتر از این عدد است و با توجه به ساختار فرهنگی متفاوت می باشد ولی معمولاً بین 13 تا 15 درصد از مردان از وسایل آرایشی استفاده می کنند و از هر ده پسر یک نفر دست به صورتشان برده و به عبارت عامیانه ابرو برداشته و آرایش می کنند.
 آمار جراحی ها که در سایت های مختلف می بینید و اعلام می شود متاسفانه کاشت مو و جراحی بینی چیزی است که امروزها در صدر قرار دارد و رکود دار است.
 اتفاقی افتاده که یک فردی 50 سال سن دارد و باز هم می رود و بینی خود را جراحی می کنند.
 علل گرایش به آرایش در مردان:
اولاً : ما با اختلال جنسیت، اختلال هویت، اختلال شخصیت و بحران های جنسیتی کاری نداریم.
 ما در ارتباط با جامعه نرمال صحبت می کنیم
 1 ـ کم توجهی والدین در سن تشکیل هویت جنسی:
 بین 4 تا 7 سال سنی است که با توجه به شرایط فرهنگی هر کشوری هویت جنسی فرد شکل می گیرد.مهم ترین دلیل این است که در سن هویت جنسی کم توجهی والدین است متاسفانه چیزی که امروزمی بینیم.
2 ـ کم رنگ بودن نقش پدرها و والد هم جنس است و پدرها بخاطر شرایط خاص اقتصادی ساعت ها بیرون از خانه هستند و توجه کافی نمی کنند و شرایط لازم و بایسته را برای فرزندان ندارند و نقشی را که پدر باید در خانواده داشته باشد مادر ایفا می کند.
3 ـ آموزش غیر مستقیم یعنی بصورت مشاهده در خانواده است معمولا تک فرزندی و تک پسری آیتمی است که باعث می شود پسر به رفتارهای زنانه بپردازد و یک پسر در خانواده چند دختر و تک فرزندی هم شرایط خاص خود را دارد خانواده هایی که تعداد زیادی فرزند پسر دارند و دختر در این خانواده ها نیست به دنبال دلخواسته های پدر و مادر که دوست داشتند فرزند دختر داشته باشند موجب می شود تا این پسر به سمت رفتارهای دخترانه برود و آرایش کند.
4 ـ غفلت در تربیت : خاله ها و سایر افراد خانواده برای اینکه برنامه طنز داشته باشند و بخندند بچه ها را آرایش می کنند و پسر را آرایش می کنند و می گویند چه خوشگل شدی و بارها دیده شده که برای شوخی کردن ، لباس دخترانه تن پسر می کنند و این غفلت در تربیت است.
5 ـ ارزش گروه همسالان: که در تمام مراحل زندگی می تواند نقش به سزایی داشته باشد مصداق بارز اینکه پسرنوح با بدان بنشست را داریم.
6 ـ اثر کنجکاوی و نیاز به تغییر: بعضی از پسرها در آغاز جوانی برای اینکه ببینند چهرشان با روژ چگونه می شود عکس خودش را برداشته و در محیط گرافیکی آرایش دخترانه می کند و کنجکاوی دارد که با ابروی باریک و آرایش کرده چطور می شود.
7 ـ جابجایی ارزش های فردی: در پسرها فاجعه گسترده تر می شود روزگاری پسرها ذغال می کشیدند تا شبیه پدرشان شوند حالا روژ می زنند تا شبیه مادرشان شوند حالا بحث ارزشها را محققین در اصلاح رفتارهای غلط اجتماعی دارند چکار باید بکنیم.
 دلایل بسیاری دارد که می توان به آن اشاره کرد
ما در عرصه رسانه ملی، سینما، ژورنالیست های ما نه به عنوان روزنامه نگار بلکه افرادی که در نشریات و مجلات کار می کنند را نگاه کنیم و آثار انواع آرایش را در صورت مردها می بینیم و در حقیقت ما با زیبایی مشکل نداریم چیزی را مطرح می کنیم که خارج از استاندارهاست برای یکی از برنامه ها مجری که در تلویزیون میآید و انواع آرایش را در صورتش به کار برده باید توجه کنیم که بعضی از جوان ها برای اینکه توجه جنس مخالف را جلب کنند این بحث آرایش کردن از رسانه تقویت می شود.
بمب اتم چیزی نبود که ما در هیروشیما و ناکازاکی دیدیم بمب اتم چیزی است که در ماهواره ها نظام اخلاقی تمام جوامع را هدف قرار داده است.
 به عنوان رفتار شناس می بینیم که ماهواره مخرب ترین وسیله در تمام زمینه ها برای از بین بردن ریشه های غنی فرهنگی کشورها فعالیت می کنندوانواع و اقسام تبلیغات را درماهواره ها داریم و بیننده متوجه می شود فلان ژل هم برای آقایان هست الان شاید به نظر نرسد که به محققین اعتراض کنند که حالا همه کارها تمام شده و گیر دادید به آرایش پسرها.
 وحشتناک بودن بحث اینجاست جوانان و نوجوانان ما خیلی دور و دیر نیست که اینها سرپرست نسل بعدی تلقی می شوند و آن جاست که فاجعه به بار می آید و فردی که ارزش و جایگاه یک مرد را نفهمیده چطور می تواند سرپرست یک خانواده شود و بچه هایی که سرپرست شان کسی است که خودش را شبیه زنان می کند چه سرنوشتی خواهند داشت.
در آرایش ظاهری این قضیه تمام نمی شود خیلی ها به اختلالات شدیدجنسیتی منجر شده و اینجا نمی توان آن را مطرح کرد دلایل ژنتیکی هم هست که جزو گروه های خاص مطرح می شود.
  چه باید کرد: ما در حقیقت یک نگاه کلی داریم و اولین کاری که باید اتفاق بیفتد تبیین ارزشهای واقعی در جامعه است و ما همه چیز را از دولتمردان و مدرسه و جامعه طلبکار هستیم در حالی که خانواده هایی را داریم که در دوره های گذشته که مشروبات الکی در جامعه فراوان بوده جوانان به سمت مصرف آن نرفتند و خانواده مستحکم شعار همیشگی من است و مثل چتری است که در تمام آسیب های اجتماعی می تواند حامی فرزندان باشد ارزش ها ابتدا در خانواده تبیین می شود و مردانگی و مردن بودن در زیبایی ظاهری خلاصه نمی شود وقتی یک خانواده درست رفتار کند و به سطح اجتماع هم می رسد.
متاسفانه آرایش هایی که به عنوان آرایش زننده در مردان مشاهده می کنید در خانواده هایی که در فقر و ضعف فرهنگی هستند به طور معناداری مشاهده می شود. یک دانش آموز فعال و دانشجوی فعال معمولا دست به این رفتارها نمی زندو این آرایش کردن محصول فقر فرهنگی خانواده هاست.
2ـ نقش رسانه ها که مبحث مجلات ، تلویزیون است بزرگترین یادگیری از راه مشاهده اتفاق می افتد چیزی که دیده می شود و مورد توجه اجتماع است و به عنوان ارزش مشاهده می شود و می بینم که در پیشخوان آرایشگاه مجلاتی است که انواع و اقسام آرایش ها را به نمایش گذاشته اند و نظارت مستمر و کارشناسی و برخورد مناسبی با این آرایشگاه ها صورت نمی گیرد.
 در برخورد با تمام بحث هایی که در اجتماع ما وجود دارد برخورد چکشی و یک دست نمی تواند جواب بدهد کاملا مبرهن است که ما فرهنگ سازی آرایش کردن مردان را نداریم و ما می گوییم ظهر می خواهی بروی فوتبال بازی کنی درست است که ضد آفتاب استفاده کنی ولی درست نیست که کرم پودر بزنی.
 3 ـ افزایش سامانه های نشاط: چرا رفتارهایی را ما درماه محرم در سطح شهر می بینیم که جوان ها با رفتارهایی بسیار زننده در سطح اجتماع ظاهر می شوند و باید فضاهایی را داشته باشیم برنامه هایی مثل
 بالماسکه داشته باشیم در بازهایی که تیم ایران است جوانه ها پرچم ایران را روی صورتشان آرایش می کنند و آنجا از رنگها استفاده می شود و به عنوان رفتار زشت تلقی نمی شود و در حقیقت ایجاد فضاهایی برای جوانان و نوجوانان تا بتوانند رفتارهایی را به دنبال برون ریزی هیجانی و روانی داشته باشند و این را به عنوان یک رفتار ندانند و وضعیتی باشد که تخلیه روانی و برون ریزی هیجانی و تخلیه روانی داشته باشند.
http://tabeshnews.ir/fa/news/5508

 

Check Also

تمایل به انزوا از آسیب های بازی های اینترنتی

مصطفی فروتن، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره بازی های اینترنتی گفت: …