ازدواج در تجردگرایی جوانان رنگ می بازد

417divorce31روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری با اشاره به عوامل تجردگرایی جوانان تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل سازنده در تشویق و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده است.
مصطفی فروتن، روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به عوامل تجردگرایی، گفت: تجردگرایی به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست و در مواقعی شرایطی ایجاد می‌شود که دختر و پسر جوان مجبور هستند مجرد باقی بمانند. وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم همه جوانان مجرد دوست دارند در این شرایط باقی بمانند، خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهایی که وجود دارد آمار فقدان ازدواج‌ها و نامتعادل‌بودن میانگین توزیع جنسیتی دختر و پسر بحران‌هایی ایجاد می‌کند که از آن جمله تجردگرایی جوانان می‌باشد.
 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری با اشاره به آمارهای رسمی در خصوص میزان ازدواج و طلاق در کشور ادامه داد: به ازای هر سه ازدواج یک طلاق و در برخی نقاط کشور این تناسب 2 به یک و در مناطقی نیز هرم منفی را شاهد هستیم. فروتن با اشاره به عوامل تجردگرایی جوانان تصریح کرد: رشد زندگی صنعتی، عوامل اقتصادی و عدم مسئولیت‌پذیری، عوامل اجتماعی، اثر مشاهده، جابجایی نظام ارزش‌ها، افزایش سطح توقعات از مهم‌ترین شاخصه‌های گرایش جوانان به زندگی مجردی است. وی صرف‌نظر از عدم تمایل یا تمایل دختران و پسران به زندگی مجردی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش زندگی صنعتی افراد به دلیل مشغله‌های ذهنی بالا و دور شدن از زندگی سنتی فرصتی برای فکر کردن به ازدواج ندارند. فروتن، عوامل اقتصادی را یکی از مؤثرترین شاخصه‌ های تجردگرایی در جوانان برشمرد و افزود: عوامل اقتصادی زیرساخت تمام ارتباطات را تأمین می‌کند، بنابراین باید یک پیوست اقتصادی در همه تعاملات و ارتباطات داشته باشیم چرا که مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود دارد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رغبت برای تشکیل زندگی مشترک به‌ویژه در پسران است. روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری، مسئولیت‌پذیری را یکی از شاخصه‌هایی عنوان کرد که افراد باید آن را بیاموزند در حالی که می‌بینیم برخی از جوانان اساسا تمایلی برای پذیرفتن مسئولیت ندارند.
 وی تاکید کرد: ازدواج در کنار زیبایی‌هایی که دارد مسئولیت اخلاقی، حقوقی و مدنی نیز به دنبال دارد که این مقوله رغبت برخی از جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهد. فروتن، عوامل اجتماعی را از دیگر شاخصه‌های تأثیرگذار در تجردگرایی جوانان برشمرد و گفت: عوامل سیاسی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که جوانان را به بی‌رغبتی سوق می‌دهد و در جوامعی که این عوامل ناپایدارتر باشد، رغبت جوانان به تشکیل زندگی کاهش می یابد. وی اثر مشاهده را از دیگر شاخصه‌های تأثیرگذار در تجردگرایی نسل جوان عنوان کرد و افزود: افزایش مشاهده طلاق‌های شناسنامه‌ای و طلاق عاطفی در جامعه، گسترش همزیستی مسالمت‌آمیز بین زوج‌ها در جامعه باعث می‌شود جوانان شرطی شده و ذهنیت منفی در مورد ازدواج برای آنها ایجاد شود. فروتن یادآور شد: جابجایی نظام ارزش‌ها از دیگر عوامل مؤثر در تجردگرایی نسل جوان است به طوری که در گذشته دختران در سنین پایین سریع ازدواج می‌کردند اما امروز در خانواده ایرانی ازدواج در سن پایین جایگاه خود را از دست داده و به عبارتی تابوی ازدواج در سن پایین از بین رفته است.
 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری ادامه داد: نظام ارزش‌ها در خانواده‌های ایرانی تغییر کرده و  تابوی ازدواج در سنین پایین در خانواده ها از بین رفته است. فروتن، افزایش سطح توقعات را از دیگر عوامل عدم تمایل به ازدواج برشمرد و افزود: ازدواج‌های صنعتی در جامعه گسترش یافته و اساسا برخی دختران و پسران به دنبال افرادی می‌روند که استطاعت مالی بالایی داشته باشند یعنی فرد مقابل باید یک‌سری استانداردهای ریالی خاصی داشته باشد. وی ادامه داد: افزایش سطح تحصیلات باعث شده تا سطح توقعات جوانان افزایش یابد و مدرک‌گرایی نیز مزید بر علت شده، در واقع مدرک بجای معرف افزایی به ابزاری برای افزایش سطح توقعات جوانان تبدیل شده که در چنین جامعه‌ای شاهد کاهش آمار زاد و ولد و تولید مثل خواهیم بود. فروتن، نقش ازدواج‌های سفید را در عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده بسیار مهم ذکر کرد و افزود: خیلی از زوج‌ها با هم زندگی می‌کنند و بسیار به هم متعهد هستند و همه مناسبات زندگی را با هم هماهنگ می‌کنند اما حاضر نیستند اسم‌شان در شناسنامه همدیگر ثبت شود که متأسفانه در اغلب موارد خانواده‌ها از این ارتباط مطلع هستند. روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری، گسترش روابط ناپایدار را از دیگر عوامل تأثیرگذار در تجردگرایی نسل جوان برشمرد و ادامه داد: از بعد روان شناسی تاثیرات مفنی بر روی افراد دارد و از بعد جامعه‌شناسی این عامل باعث رشد منفی جمعیت خواهد شد. وی با اشاره به راهکارهای کاهش تجردگرایی در نسل جوان اظهار داشت: تا وقتی که زیرساخت درستی در خصوص ازدواج جوانان وجود نداشته باشد نمی توانیم نسخه ای برای این قضیه بپیچیم.
 فروتن با اشاره به اینکه در حال حاضر سه میلیون زوج منتظر وام 2 میلیون تومانی هستند، تاکید کرد: این در حالی است که زوج های جوان برای اجاره یک آپارتمان 50 متری معمولی باید 20 میلیون تومان پول پیش و ماهیانه 500 هزار تومان داشته باشند.
نقش موثر ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در تشویق جوانان به ازدواج:
این روان‌شناس تاکید کرد: قبل از هر چیز باید اراده بر این باشد که موضوع ازدواج جوانان حل شود و فعل خواستن به واقعیت تبدیل شود که این امر زمانی محقق می‌شود که دست اندرکاران امر بخواهند صورت‌مسئله را حل کنند. فروتن خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل سازنده در تشویق و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده است. وی تاکید کرد: امروز دیگر شعار و امثال آن کمکی به حل مسئله ازدواج جوانان نمی‌کند چرا که امید به زندگی جوانان به مرحله اضطرار رسیده در چنین شرایطی اقدامات بلندمدت و فرهنگی و یک‌سری اقدامات ضرب‌العجل و سریع لازم است که بتواند صورت‌مسئله را به صورت کارشناسی حل نماید. فروتن خاطرنشان کرد: در مرحله اول نیت و عزم ملی و حاکمیتی برای حل این قضیه لازم است و سپس ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با راهبردهای بلندمدت، ایجاد زمینه کارشناسی برای اختصاص تسهیلات است، البته نباید تصور شود این تسهیلات لزوما مادی و در قالب وام باشد.
 وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا پنج سال اول زندگی مشترک جوانان در یک استمرار و استقرار سپری شود و دغدغه‌ای از بابت پرداخت اقساط و اجاره‌بها نداشته باشند که اعطای تسهیلات نیاز به کار تخصصی دارد و نقش گروه حاکمیت در این قضیه بسیار مهم و تاثرگذار است.
http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=5&Id=383181&Mode

 

Check Also

عوامل ترغیب جوان و نوجوان به مواد مخدر چیست؟

به گزارش بولتن نیوز به نقل از داناخبر: باورهای غلط باعث شده است که نوجوانان …