سینماها در چهارشنبه‌سوری نیم بها شود

123
یک متخصص علوم‌رفتاری با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت روانی شهروندان در چهارشنبه‌سوری پیشنهاد داد دستگاه‌های خدماتی در روزهای منتهی به چهارشنبه آخرسال،‌ هزینه‌ای را که باید صرف خسارات پس از این روز بکنند به تخفیف‌هایی نظیر نیم بها شدن سینماها و … اختصاص دهند.
 مصطفی فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه درباره چهارشنبه‌سوری سخنان زیادی گفته و شنیده شده است، متاسفانه از اسم چهارشنبه‌سوری عده‌ای برای انجام رفتارهای ناهنجار و پرخطر سوءاستفاده می‌کنند.
این عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن، افرادی که در برنامه‌های چهارشنبه‌آخرسال مشارکت می‌کنند را در چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد و گفت: عده‌ای با هدف ایجاد سر و صدا به خیابان‌ها می‌آیند. عده‌ای دیگر به اصطلاح جوگیر می‌شوند که در این میان عمدتا دانش‌آموزان و جوانان حضور دارند.
فروتن گروهی دیگر را افرادی دانست که تنها تماشاگران این مراسم هستند و افزود: عده‌ای دیگر نیز که عمدتا والدین و گروه بزرگسالان هستند تحت فشار فرزندان خود در این مراسم شرکت می‌کنند.
این متخصص علوم رفتاری افراد، خانواده و جامعه را سه گروه مهم و موثر در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال اعلام کرد و افزود: افراد باید به صورت منطقی توجیه شوند و آنان بدانند که آیا با اقدامات پرخطری که انجام می‌دهند به نتیجه دلخواهی که می‌خواهند می‌رسند یا خیر؟
ضرورت شناسایی و کنترل افراد خاطی
فروتن با بیان اینکه شناسایی و تحت برنامه قرار دادن افراد خاطی امری ضروری است اظهارکرد: باید با افرادی که در چهارشنبه آخرسال رفتاری پرخطر داشته‌اند، برخوردی کارشناسی صورت بگیرد و صرف این که یک فروشنده موادمحترقه در محلی را دستگیر کنیم موضوع حل نخواهد شد.
وی همچنین با اشاره به نقش خانواده در پیشگیری از چنین حوادثی به ایسنا گفت: بدیهی است که خانواده مهمترین و اساسی‌ترین بنیاد جامعه است. بنابراین خانواده‌ها باید فضایی را درست کنند به فرزندان خود آموزش دهند که شادی در چهارشنبه آخرسال به معنای خطرکردن نیست.
این متخصصان علوم‌رفتاری با بیان اینکه جوانان گاهی مدعی می‌شوند که والدینشان مخالف شادی کردن آنان هستند، اظهارکرد: پاک‌کردن صورت مسئله دردی را دوا نمی‌کند و والدین باید مشارکت داشته باشند و همچنین توجه داشته باشند که مشارکت کردن به معنای این نیست که به فرزندانمان پول بدهیم تا برای خود موادمحترقه تهیه کنند.
این عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن، از والدین و بزرگترهای هر خانواده خواست در شب‌هایی نظیر چهارشنبه آخرسال خود را زودتر به خانه برسانند و در کنار آنان باشند.
فروتن با اشاره به مولفه سوم پیشگیری از حوادث که جامعه است، گفت: جامعه به دو دسته مسئولان و مدارس تقسیم می‌شود که در مدارس باید فرهنگ امدادرسانی و هماهنگی ترویج شود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از محتواها باید به شکل غیررسمی و غیراجباری توجیه شود گفت: مدارس می‌توانند با ایجاد تعهدنامه‌های اخلاقی از طریق امر به معروف و نهی از منکر نقش موثری در پیشگیری و کاهش حوادث چهارشنبه‌سوری داشته باشند.
عاملان مجاز فروش محصولات آتش‌بازی معرفی شوند
وی با اشاره به نقش مسئولان در کاهش حوادث چهارشنبه آخرسال نیز گفت: یک شبه نمی‌توان با یک نه گفتن صورت مسئله را پاک کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که مسئولان برای جلوگیری از اقدامات افراد سودجو مراکزی را با عنوان مراکز مجوز فروش محصولات ایمن در نظر بگیرند و به عنوان عاملان مجاز به شهروندان معرفی کنند.
فروتن با تاکید بر اینکه با افرادی که به هر طریقی با امنیت جانی و روانی شهروندان بازی می‌کنند باید برخورد قاطع صورت بگیرد، تصریح‌کرد: منکر این نیستم که برخورد کارشناسی لازم نیست بلکه باید در تمام عرصه‌ها برخورد کارشناسی صورت بگیرد اما باید توجه داشته باشیم که با تولیدکنندگان موادمحترقه باید پلیس و قوه قضاییه با قاطعیت هرچه تمام برخورد کنند.
تولیدکنندگان موادمحترقه مانند بمب‌گذاران هستند
فروتن با اشاره به مجازات‌هایی که برای فروشندگان و تولیدکنندگان موادمحترقه در نظر گرفته می‌شود، گفت: متاسفانه عمده مجازات این افراد پرداخت هزینه‌های ریالی است که به نظر من کافی نیست چرا که برخی از این افراد مانند افراد بمب‌گذار هستند که حال باید پرسید آیا خطرات و انفجارهای ناشی از این مواد تاکنون کمتر از بمب است؟
مراسم‌هایی نظیر چهارشنبه‌سوری متداوم شود
وی با اشاره به جشنواره‌های مختلفی نظیر گوجه‌فرنگی در اسپانیا، جنگ‌رنگ در هند و غیره اظهارکرد: مردم نیازمند برنامه‌ریزی اجتماعی برای فعالیت‌های گروهی هستند، بنابراین لازم است که مسئولان چنین فضاهایی را در قالب برنامه‌هایی متداوم در سطح کشور و شهرها اجرا کنند نه این که سالی یکبار و تنها در یک شب چنین مراسم‌هایی اجرا شود.
به گفته این عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن برگزاری چنین جشن‌هایی در سطح گروهی خود نوعی فرهنگ‌سازی است.
موادمحترقه استاندارد به شکل رایگان میان مردم توزیع شود
فروتن با اشاره به خسارات و زیان‌های ناشی از این حوادث که گاه تا چندین میلیارد تومان نیز برآورد می‌شود به ایسنا گفت:‌ به نظر می‌رسد می‌توان بخشی از این خسارات را صرف امور مختلفی کرد که به عنوان مثال پیشنهاد می‌شود مواد امن و محترقه استاندارد به رایگان در اختیار شهروندان قرار بگیرد که قطعا در این صورت تعداد افرادی که به سمت موادمحترقه غیراستاندارد و خطرساز سوق پیدا می‌کنند به شدت کاهش می‌یابد.
سینماها نیم بها شود
وی همچنین به ابتکارات اجتماعی و نقش این مواد در پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخرسال اشاره کرد و افزود: در ایام مناسبت‌هایی از این دست که ممکن است عده‌ای از افراد سودجو قصد رفتارهای ضداجتماعی در آن را داشته باشند، ابتکارات اجتماعی نقش زیادی در مقابله با چنین پدیده‌هایی دارد که به عنوان مثال بهتر است در روزهای منتهی به چهارشنبه آخرسال مراکز خدماتی، فرهنگی، ورزشی و … نظیر سینماها، سالن‌های تئاتر، استخرها و … نیم بها شده یا تخفیف زیادی به آنان تعلق بگیرد.
به گفته فروتن می‌توان خسارات ناشی از حوادث چهارشنبه آخرسال را به این مراکز پرداخت کرد که قطعا این موضوع صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.
وی همچنین با انتقاد از صدا و سیما و رسانه‌ها اظهارکرد: اقدامات رسانه‌ها کافی نیست همان‌طور که صدا و سیما ساعت پربیننده تبلیغات خود را به تبلیغ پوشک‌بچه و پفک اختصاص می‌دهد و در بدترین ساعت ممکن هشدارهای ایمنی را پخش می‌کند.
فروتن همچنین با اشاره به نحوه برخوردهایی که باید با متخلفان در این روز صورت بگیرد، به ایسنا گفت: قطعا باید با گروه‌هایی که با هدف و نیت قبلی و ایجاد ناامنی در این مراسم‌ها حضور پیدا می‌کنند برخورد شود و صد البته اینکه برخورد با این افراد باید متفاوت از فردی باشد که از روی جوگیری در چنین مراسم‌هایی حضور پیدا کرده است.
روزنامه کیهان

 

Check Also

بزهکاری خانوادگی

داستان بزهکاری های خانوادگی چیزی نیست که امروزه به وجود آمده باشد. تاریخچه بزه های …