ترس و بزهکاری

indexترس یک هیجان آموختنی است که می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. به‌عبارت دیگر ترس هیجانی است که ریشه روانی دارد و انسان را از رفتار عادی و زندگی طبیعی محروم می‌کند.
به‌شکل طبیعی ترس از سنین کودکی ایجاد می‌شود و در صورت برخورد درست و کنترل آن  با گذشت زمان از بین می‌رود اما برخوردهـــــــای اشتباه والدین یا اطرافیـــــــان و ناتوانی تطبیق حالات روحی کودک با محیط توسط آنها باعث می‌شود ترس به صورت بیــــــمارگونه با شخص باقی‌بماند و در سنین بزرگسالی نیز فرد با ترس‌هایش درگیر باشد.
اساساً انسان از همان دوران نوزادی و دو یا سه ماهگی ترس را با دیدن چهره افراد غریبه، تجربه می‌کند و از خود واکنش نشان می‌دهد اما این واکنش باید پس از 24 ماهگی از بین برود.
متأسفانه برخی از والدین خواسته یا ناخواسته با روش‌های غلط تربیتی، باعث ایجاد ترس در کودکان می‌شوند که اثرات مخرب  ترس بر روح کودکان تا مدت‌ها و چه بسا در بزرگسالی هم باقی می‌ماند. بسیاری از ما با افرادی مواجه می‌شدیم که در سنین بزرگسالی از یک صدا یا یک برخورد که برای هرکسی، عادی‌ تلقی می‌شود، واکنش هیجانی و ترس از خود نشان می‌دهند.
از دیدگاه روانشناسی علت چنین ترسی از دوران کودکی و نوجوانی فرد سرچشمه می‌گیرد. ترس انتقالی از سوی والدین یا اطرافیان به کودک منتقل شده و تا بزرگسالی نیز با او باقی خواهد ماند.
برای مثال ترس از تاریکی به‌طور طبیعی در کودکان از سن سه‌سالگی به بعد ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر والدین بتوانند این ترس را در وی کنترل کنند، کودک خواهد توانست خود را با محیط پیرامون خود هماهنگ کند اما اگر پدر و مادری برای تنبیه فرزند خود او را در اتاقی تاریک تنها بگذارند یا کودک تهدید شود که اگر «اشتباهت را تکرار کنی تنهایی در انتظار توست» این ترس در وجود او شکل می‌گیرد.
بسیاری از ترس‌ها در بزرگسالی، با ترس در کودکی تفاوت دارند، ریشه همه آنها در ترس دوران کودکی است. یک شخص ترسو هیچ‌گاه دست به اقدام جدید نمی‌زند و هرگز قدرت خطرپذیری ندارد زیرا از شکست بشدت می‌ترسد اما ترس بزرگسالی به همین جا ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند فرد را به سمت بزهکاری سوق دهد برای مثال ترس از فقر و تنگدستی شخص را به سمت سرقت و جرایم مالی هدایت می‌کند یا حتی ترس از افشای جرم می‌تواند او را به قتل و از بین بردن شاهدان وادار کند. در برخی موارد هم دیده شده ترس از انتقام، فرد را به پیشدستی در ارتکاب جرم وادار می‌کند.
برای درمان ترس در بزرگسالی ابتدا باید تعارض‌های فرد در جامعه شناخته و ریشه‌یابی شود که این امر توسط یک متخصص خبره امکان‌پذیر است.
‌http://www.iran-newspaper.com/?nid=5677&pid=12&type=0

 

Check Also

ریتالین و عواقب آن – قرص درس!

مصطفی فروتن در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تارخچه تولید قرص ریتالین …