نقش روابط نامشروع درسردی زندگی مشترک

index1شفا آنلاین- یک روانشناس نقش الگوهای جنسی در روابط زناشویی را یکی از رویکردهای منحصر به فرد ارتباط جنسی دانست و گفت: متأسفانه امروزه روابط سرد، بی روح و دنیای خاکستری میان همسران خودنمایی می کند.
دکتر مصطفی فروتن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: میان زوجی که روابطشان رو به سردی است ابتدا طلاق عاطفی صورت می گیرد به طوری که 85 درصد از طلاق ها مربوط به مشکلات اتاق خواب است.
وی تصریح کرد: متأسفانه در اکثر مواقع شنیده می شود که زوجین اعلام می کنند به خاطر فرزندانشان زندگی می کنند این در حالی است که این تفکر غلط است.
وی ادامه داد: اما به طور کلی دلایلی پس از ازدواج ایجاد می شود که روابط زناشویی زوجین را رو به سردی می کشاند که عبارتند از:
ایجاد روابط مشروع یا نا مشروع
پژوهشگر علوم رفتاری اظهار داشت: اگر به روابط مشروع اشاره شد علت این است که در حال حاضر آمار 33 درصدی صیغه در سطح جامعه حاکم است و از طرفی دیگر بخش اعظم این مردان متأهل اند.
افزایش نزاع،خشونت و درگیری
وی یکی از شاخص ترین فقدان روابط زناشویی را افزایش نزاع،خشونت و درگیری میان زوجین دانست و گفت: به طوری که به دنبال آن زن و شوهر یکدیگر را از لحاظ روانی و فیزیکی به هم می ریزند
اعتیاد
فروتن اظهار کرد:برخی همسران برخی برای دستیابی به قدرت و برخی به دلیل انزوا و سرخوردگی به سمت اعتیاد می روند .حال آن که این امر موجب کاهش انگیزه و فعالیت های اقتصادی و در نهایت فقر می شود.
افزایش فسادها
این روانشناس به خبرنگار شفا آنلاین گفت: در هر صورت این محک زدن ها به نقطه مورد نظر زوجین نمی رسد تا حدی که می خواهند خودشان را ارزیابی کنند؛ برای نمونه مرد می گوید آیا مشکل از من است؟ بعد رفتن به سمت و سوی روابط مشروع و نامشروع…
حال این سوال مطرح می شود که علل ایجاد چنین مشکلات و سردی روابط زناشویی همسران چیست؟
فقدان دانش لازم
وی در پاسخ به این سوال فقدان دانش لازم را عامل اول این مشکل دانست و گفت: در واقع فرد از دانش کافی برای برقراری روابط جنسی و حتی نوع رفتار برخوردار نیست.
ازدواج های غیر اصولی
فروتن تأکید کرد: اولویتی بزرگ تر از فقدان دانش لازم، ازدواج های غیر اصولی است که فرد به جای انتخاب بر اساس چک لیست ها از روی شهوت،وضعیت اقتصادی و شاخص های ظاهری دست به انتخاب همسر می زند.
از دست دادن روح و معنویت در زندگی
پژوهشگر علوم رفتاری بیان کرد: به دنبال از دست دادن روح و معنویات برخی افراد به همسر خود نگاه ابزاری پیدا می کنند به گونه ای که در برقراری روابط جنسی گاهی افراط و گاهی تفریط می کنند.
وی با بیان این که عشق کافی برای زندگی شامل صمیمیت،تعهد و مقبولیت است اذعان کرد: برای افراد تفریط کننده در روابط جنسی فقط تعهد مطرح است نه عشق و رابطه.
به گفته وی در گروه تفریط کنندگان روابط جنسی چون جاذبه ای از سوی همسر برای آنها وجود ندارد پس از مدتی عادت کردن به این روال،کاهش بیشتر روابط جنسی حاکم می شود.
تجارب گذشته
فروتن هشدار داد: در صورتی که برخی از زوجین قبل از ازدواج تجربه روابط متعدد عشقی و جنسی را داشته اند در برقراری رابطه جنسی با همسر خود دچار سردی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: علت این امر حاکی از آن است که به دلیل تجارب قبلی به دلیل مقایسه همسرش با سایر افراد گذشته قادر به پذیرفتن نوع رفتار جنسی همسرش نیست.
نقش مشاهده فیلم های پورنو یا مستهجن
پژوهشگر علوم رفتاری تأکید کرد: زوج های متعددی هستند که به بهانه برقراری روابط جنسی بهتر به تماشای فیلم های پورنو می پردازند.
وی با بیان این که رسانه های نا مشروعی که به این قضیه می پردازند میان زوجین آثار منفی ایجاد می کنند هشدار داد: متأسفانه زوجین فراموش می کنند که در فیلم های پورنو رفتارهای اغراق آمیز با هدف تخریب روابط سالم زناشویی به نمایش گذاشته می شود.
عوامل جبری
به گفته این روانشناس آلودگی هوا و عوامل محیطی نیزدر کاهش و سردی روابط زناشویی همسران موثر است.
عوامل بیولوژیک
فروتن یادآور شد: انواع بیماری های زمینه ای- ارثی نظیر بیماری های قلب و عروق نیز منجر به کاهش و سردی روابط جنسی زوجین می شود.
فقدان وضعیت مطلوب اقتصادی
وی با اشاره به این که وضعیت نامناسب اقتصادی نیز منجر به سردی روابط جنسی می شود تصریح کرد: شاخص ترین عامل آن عدم امیدواری و احساس شادی است.
وی افزود: این عامل سردی بیشتر میان مردان دیده می شود که به شدت روی آنان اثرگذار است.  از طرفی دیگر مردی که روزی 17 تا 18 ساعت کار می کند با اعصاب وروان وپیکری خسته، دیگر انرژی و انگیزه کافی برای بر قراری روابط جنسی ندارد.
این پژوهشگر علوم رفتاری درباره راهکار های کاهش این مشکل بسیار جدی همسران تأکید کرد: اگر چنین مشکلاتی میان زوجی حاکم است این را بدانند که مسایل این چنینی خود به خود حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: برای نمونه مگر خودرویی که احتیاج به تعمیر دارد خود به خود درست می شود؟ فراموش نشود که مشکلات بدون مداخله تخصصی حتی مشاوره های تلفنی قابل حل نیستند و نباید به حال خودشان رها شوند که دراین صورت عواقب خطرناکی دارند.
آدرس :‌http://shafaonline.ir/fa/news/21935

 

Check Also

تاثیرات منفی گسستگی فرزندان با والدین سالخورده

 گسترش و پیشرفت علم پزشکی یکی از نتایج مراحل مختلف پیشرفت تکنولوژی است. در گذشته …