تصمیم گیری بر اساس هیجان، مهمترین علت پشیمانی بعد از طلاق

مصطفی فروتن، روانشناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان در خصوص تبعات ناشی از تصمیمات هیجانی و پشیمانی بعد از طلاق گفت: در ساده ترین حالت و در تعریف عامیانه، طلاق معمولا یک واکنش هیجانی است که به دنبال بروز تنش ها بین زوجین اتفاق می افتد. فروتن با بیان اینکه واکنش هیجانی به معنای آن است که بعد از انجام آن پشیمانی به بار می آورد، خاطرنشان کرد: البته گاهی مواقع لازم و ضروری است که زوجین از هم جدا شوند و طلاق بگیرند. وی اذعان داشت: اگر فرایند بعد از طلاق را بررسی کنینم تصمیم گیری بر اساس هیجان بزرگترین علت پشیمانی بعد از طلاق محسوب می شود.
 مدرس و محقق علوم رفتاری با بیان اینکه جنس بسیاری از طلاق ها از جنس هیجان بوده است، تصریح کرد: وقتی به هر دلیل ممکن، طلاق بین زوجین رخ می دهد پس از مدتی به دنبال رجوع مجدد هستند و تلاش می کنند تا روابط را ترمیم کنند.  417divorce31وی با اشاره به راهکارهای مقابله با رفتارهای هیجانی، اظهار داشت: زوجین وقتی در روابطشان دچار تنش و مناقشه می شوند باید واژه طلاق را از فهرست راه حل هایشان حذف کنند یعنی مفهوم طلاق را از گفتگوهامان برداریم.
 مدیریت هیجان داشته باشیم
 فروتن با بیان اینکه باید اثر موقتی بودن هیجانات را بشناسیم، تصریح کرد: اگر به هر دلیل هیجان زده هستیم باید بدانیم که این حالت گذرا و موقتی است و مدیریت هیجان داشته باشیم.
وی انتخاب های نامناسب را عامل بروز بسیاری از مشکلات برشمرد و افزود: زمانی که مواردی را اتنخاب می کنیم که با سرفصل های زندگی ما همخوانی و سازگاری موضوعی ندارد بعدها در زندگی با مشکل برخورد می کنیم.
 در انتخاب همسر دقت کنیم
 فروتن با اشاره به لزوم آموزش مهارت های زندگی، تأکید کرد: موظف هستیم تا شیوه و سبک زندگی درست را به فرزندانمان بیاموزیم.
 وی با بیان اینکه افراد، خانواده و اجتماع گروه های مخاطب هستند، اضافه کرد: مدارس و رسانه ها می توانند در راستای آموزش سبک زندگی، کنترل و مدیریت هیجان، شیوه های انتخاب درست و … می توانند بسیار کمک کننده باشند.
 این روانشناس ادامه داد: باید از چنین فضاهایی استفاده کنیم و با رویکردهای آموزشی و موثر در راستای ارتقای سطح آگاهی زوجین و خانواده ها گام برداریم می توانیم در تصمیم گیری ها موفق عمل کنیم و تصمیم گیری ها و انتخاب هایمان دور از هیجان باشد.
http://www.shabestan.ir/detail/News/409343

 

Check Also

والدین و تلفن همراه فرزندان

دکتر مصطفی فروتن، روان‌شناس و پژوهشگر علوم رفتاری به خبرنگار ما ( روزنامه قدس )می‌گوید: …