القاب جرم زا برای فرزندان

778157_yRQSpRD4قالب اصلی هویت انسان ها در سنین کودکی و نوجوانی تحت تاثیر عوامل مختلف شکل می گیرد. یکی از این عوامل و مولفه های موثر بر نحوه شکل گیری هویت انسان ها، القاب و اسامی است که والدین و اطرافیان برای آنها انتخاب می کنند.
انتخاب اسم و لقب مناسب نشان دهنده شان و جایگاه والدین و خانواده است. نام گذاری غلط و لقب گذاری نامناسب روی کودک علاوه بر این که رویکردی غیر اخلاقی است فرهنگ و ریشه خانوادگی فرد را نشان می دهد.
از نظر روانشناسی، هر کلمه و هر لغت انرژی خاص و مخصوص به خود را دارد و البته این نظریه به اثبات هم رسیده است و نوع بیان و خطاب کردن افراد، آگاهانه یا نا آگاهانه تاثیر بسیاری بر فرد خطاب شده خواهد داشت.
بسیار دیده شده برخی خانواده ها برای مزاح و شوخی اسمی خاص روی فرزند خانواده می گذارند و غافل از تاثیر منفی آن زمانی را به خنده و شوخی می گذرانند.
گاهی نیز برخی برای فخر فروشی از اسامی خارج از عرف استفاده می کنند یا به نشانه تجدد گرایی از اسامی قدیمی استفاده نمی کنند، برخی هم براساس اشتراکات حروفی اسم فرزند خود را انتخاب می کنند. فارغ از دلایل انتخاب یک اسم نکته قابل تامل این است که اسم یا لقب باید به گونه ای انتخاب شود که در معنا نامناسب و قابل هجو کردن نباشد.
براساس آمارها، سالانه 10 تا 15 درصد از افراد جامعه اسم خود را تغییر می دهند و اسامی مستعار در جامعه بسیار زیاد شده و حتی این موضوع به جایی رسیده که مشروعیت خود را از نظام اجتماعی گرفته و ما در فرم های استخدام هم در کنار گزینه نام و نام خانوادگی، نام مستعار را مشاهده می کنیم.
در حقیقت اسامی و القابی که والدین، کودکان خود را با آنها می خوانند، در ذهن کودک نقش می بندد و باعث تخریب و تباهی یا ترقی و تکامل شخصیت وی می شود.
بسیاری از القاب تداعی کننده پیشرفت، ترقی و تکامل هستند و پدر و مادر با به کارگیری آن کودک خود را آماده جهش می کنند و کودک برای پیشرفت همه تلاش خود را به کار می گیرد، این در حالی است که بسیاری از اسامی و القاب باعث انزجار کودک و تداعی کننده بیزاری و ناراحتی خواهد بود.
البته این درست است که نام خوب هویت نمی دهد اما رفتار مناسب با آن نام و اسم باعث می شود فرد در خود احساس ارزش کند و این احساس ارزشمندی در تکوین شخصیت اجتماعی وی کمک می کند و آینده او را می سازد، در حالی که القاب ناشایست و مسخره کردن که یک مزاح کوچک و ساده به نظر می رسد به راحتی آینده و زندگی انسانی را به تباهی می کشد.
از بزرگترین تبعات روانی استفاده از القاب و کنایه های ناشایست، انزوا و افسردگی است. خشونت های پنهان که از استرس و اضطراب آغاز می شود یکی دیگر از پیامدهای اسامی و القاب نامناسب است.
کسی که اسم مناسبی ندارد همواره به دلیل هجو نامش استرس پنهانی دارد که می تواند پرخاشگری و نزاع را به دنبال داشته باشد.
فرد در چنین شرایطی یا به اعتیاد روی می آورد البته این اعتیاد لزوماً به مواد مخدر نیست بلکه فرد به هرچیزی که او را از جامعه دور کند روی می آورد و سرانجام باعث گسستگی وی از جامعه می شود. چنین شخصی از ترس مسخره شدن از جامعه دوری می کند و نقش خود را در جامعه نمی پذیرد یا این که فرد هنگام بازگویی اسمی که هجو می شود با اطرافیان خود درگیر شده و مرتکب جرمی می شود که آینده او را تباه می کند.
هیچ انسانی در انتخاب نام خود نقشی ندارد چون آنقدر کوچک است که توانایی عکس العمل را ندارد، بنابراین بر والدین واجب است نام نیکو برای فرزندان خود انتخاب کنند و از به کارگیری الفاظ نامناسب دوری کنند.

روزنامه ایران، شماره 5534 به تاریخ 23/9/92، صفحه 15 (ایران شوک)

 

Check Also

قانون گریزی

مصطفی فروتن- روانشناس و مدرس دانشگاه- نیز با اشاره به این که در هر جامعه‌ای …