ندگی تک فرزندان در جزیره تنهایی/هم خانه جایگزین خانواده شده است

16
یک روانشناس با بیان اینکه خانواده هایی که دارای تک فرزند هستند شکلشان به هم خانه تغییر یافته است گفت:تک فرزندان در خانواده سه نفره در جزیره تنهایی خود زندگی می کنند و منزوی می شوند.
 مصطفی فروتن، روان‌شناس و محقق علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره تبعات تک‌فرزندی گفت: تک‌فرزندی محصول زندگی صنعتی است، شرایط خاصی که زندگی ایجاد می‌کند و زوج ها روی به فرزند آوری کمتر می آورند.

وی افزود:برخی از کشورهایی که نیاز اقتصادی هم به عنوان چالش برای فرزندآوری محسوب نمی شود، باز هم زو ج ها تک‌فرزند هستند و این را می‌توان شاخص‌ترین محصول زندگی صنعتی دانست.

این محقق علوم رفتاری با اشاره به روی‌آوردن خانواده‌ها به تک‌فرزندی در کشور اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل برای کشور ما بحث‌های وابسته به مبنای اقتصادی است که موجب کاهش فرزندآوری می‌شود.

فروتن ادامه داد: با هر خانواده‌ای که صحبت می‌کنیم شاید تمایل به فرزند بیشتری دارد اما به دلیل مسایل اقتصادی ترجیح می‌دهد یک فرزند داشته باشد و حتی در رسانه‌ها شاهدیم هنگامی که زوجی چهارقلو به دنیا می‌آورند از طریق رسانه‌ از مسئولان در خواست کمک می‌کند. وی با اشاره به بحث فرهنگی در روی‌آوردن خانواده‌ها به تک‌فرزندی خاطرنشان کرد: افزایش سطح تحصیلات را می‌توان یکی از دلایل فرزندآوری کم دانست.
فروتن افزود: با افزایش سطح تحصیلات، توقعات هم بالا می‌روند و تلفیق زندگی صنعتی، مسابل اقتصادی و افزایش سطح تحصیلات موجب می‌شود تا بانوان تمایلی به خانه‌نشینی نداشته باشند و مسئولیت‌شان در خارج از منزل تعریف شود، بنابراین در زمینه آوردن فرزند بیشتر تمایلی ندارند. این روان‌شناس پدیده بی‌فرزندی را هم یکی از چالش‌های بزرگ آینده دانست و اظهار کرد: نحوه آموزش‌دهی به این نفرات احساس عدم مسئولیت‌پذیری را ترویج می‌دهد و بنابراین همنوع‌دوستی هم کمرنگ می‌شود و افراد ترجیح می‌دهند فرزند نداشته باشند. وی تبعات تک‌فرزندی را فردی و اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تبعات تک‌فرزندی یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌هایی است که فرد را تحت تأثیر بیماری روانی و افسردگی قرار می‌دهد. در مشاهدات بالینی فرزندانی که به صورت انفرادی رشد کرده‌اند، غمگین و افسرده‌تر هستند، بنابراین مهم‌ترین شاخص تک‌فرزندی از دست‌دادن سطح روانی است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه شکل خانواده به هم‌خانه تغییر پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: خانواده ترکیبی از چند فرزند است اما امروزه تبدیل به همخانه شده است و فرزند در جزیره تنهایی خود زندگی می‌کند.وی با اشاره به هوش عقلی و هوش هیجانی افراد اظهار کرد: هوش عقلی به وراثت بازمی‌گردد اما هوش هیجانی از اطراف و اجتماع بدست می‌آید.
وی افزود: بچه‌هایی که منزوی هستند هوش هیجانی پایین‌تری دارند، در این راستا کارشناسان فرهنگی اقدام به برنامه‌هایی کرده‌اند تا هوش هیجانی را تقویت کنند اما باید گفت این اقدامات همانند میوه مصنوعی است که به شیوه گلخانه‌ای رشد می‌کند. این روان‌شناس حمایت‌های افراطی خانواده‌ها از تک‌فرزندشان را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و اظهار کرد: خانواده‌ها حمایت‌های زیادی را از تک فرزند خود می‌کنند و این فرزند به دور از استقلال و توانمندی بزرگ می‌شود که در آینده مشکل‌ساز است. وی با بیان اینکه اکنون نظام خانواده صنعتی در حقیقت خانواده‌ای که همخانه هستند و از سه نفر تشکیل شده‌اند با از بین رفتن یک نفر دچار افسردگی‌های حاد می‌شوند، خاطرنشان کرد: همین پدر و مادر یا همین فردپرستان بعد از مدتی دچار بیماری روحی می‌شوند. فروتن افزود: مشاهدات نشان داده است والدینی که یک فرزند دارند نسبت به چند فرزند شاد نیستند در صورتی که والدین چند فرزند از بهداشت روانی بهتری برخوردار هستند. این روان‌شناس با اشاره به بعد اجتماعی تبعات تک‌فرزندی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بهم‌ریختگی تعادل جنسیتی است در صورتی که باید توازن جنسیتی در جامعه وجود داشته باشد. در دوره گذشته افزایش تولد دختران را داشته‌ایم و اکنون افزایش تولد پسران را داریم. وی ادامه داد: یکی دیگر از تبعات تک‌فرزندی را می‌توان فروپاشی نظامات ارزش‌ها در جامعه دانست و امروزه شاهدیم دختران و پسران تمایلی به ازدواج ندارند که این مسئله ریشه‌های سازمان خانوادگی و اجتماعی را از بین می‌برد و یک جامعه خاکستری خواهیم داشت که در آن بی‌عاطفی رشد می‌کند و تبدیل به یک بحران فرهنگی می‌شود. این استاد دانشگاه راهکارهای اجتماعی و فردی را برای برون رفت از این مسئله داد و افزود: متأسفانه باید بگویم یکی از معضلات تنظیم جمعیت به گروه‌های حاکمیت زیربط که سیاست‌های جامعه را تدوین می‌کند، برمی‌گردد. در دوره قبل شنیدیم که سیاستی تشویقی که بدترین نوع تشویق برای فرزندآوری بود، دادن یک میلیون تومان برای فرزندآوری به خانواده‌ها است. وی افزود: برخی‌ها به این سیاست واکنش نشان دادند و فرزند آور ی کردند، اما باید بسته‌های واقعی وجود داشته باشد چرا که با یک میلیون تومان نمی‌توان هزینه های فرزندان را تأمین کرد. فروتن ادامه داد: برای افزایش جمعیت باید زیرساخت‌های کافی داشته باشیم و متراژ منزل خانواده‌ها را در نظر بگیریم. وی افزود: اگر زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شد در حوزه فرهنگی باید چه کار کرد؟ باید کارگروه‌های فرهنگی را برای مشکل بی‌مسئولیتی‌ای که رواج پیدا کرده است، تشکیل داد.
این روانشناس با انتقاد از تبلیغ “با یک گل بهار نمی‌شود” که در سطح شهر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: بعد از چند سالی یک کار تبلیغاتی در سطح شهر برای افزایش جمعیت دیدیم که متأسفانه سوژه و بمب خنده برای جامعه شد در حالی که مفهوم این تبلیغ غلط بود. هدف ما از افزایش جمعیت کشور زندگی متعالی است در صورتی که در این تبلیغ حذف مادر از کانون خانواده را شاهد بودیم.

 وی افزود: بنابراین باید برای کارهای تبلیغاتی هم از گروه‌های کارشناسانه و فرهنگی استفاده کرد که نیازمند زیرساخت فنی است. اگر قرار است تبلیغاتی هم کنیم باید منطقی با شرایط کشور باشد.
http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/Print/?Id=327515

 

Check Also

تمایل به انزوا از آسیب های بازی های اینترنتی

مصطفی فروتن، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره بازی های اینترنتی گفت: …