هشدار یک روانشناس درباره عوارض فرار از ازدواج و گرایش به فردگرایی

778157_5q73Tmgtمصطفی فروتن درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب درباره رابطه بین طلاق، اعتیاد و خشونت اظهار کرد: طلاق، اعتیاد و خشونت از دیر باز در دوره های مختلف وجود داشته است اما چیزی که در این مقطع زمانی شاهدش هستیم ترکیبی از این سه و تغییر شکلی است که وجود دارد و نرخ فراوانی باعث تفاوت این سه مقوله با یکدیگر شده است.
طلاق
فروتن درباره عوامل افزایش طلاق در جامعه اظهار کرد: متغییر های زیادی با توجه به فضای عمومی در جامعه برای جدایی وجود دارد که مشکلات و دغدغه های اقتصادی خانواده بدون شک یکی از شاخص ترین عوامل افزایش طلاق است.
وی افزود: در زمان ازدواج خانواده ها بحث هایی را در این زمینه انجام می دهند که خیلی از اتفاقات خوبی خبر نمی دهد و حتی برخی از افراد بر این باورند که این مبالغ سنگین در ازدواج نوعی تجملات به حساب می آید. درحالی که پشت این رسومات یکسری بحث ها و دیدگاه هایی وجود دارد.
روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری همچنین درباره نبود حمایت از طرف خانواده ها برای ازدواج فرزندانشان اظهارکرد: اگر حمایت اقتصادی از طرف هردو خانواده برای ازدواج زوج وجود نداشته باشد و دو جوان نتوانند در شرایط خوبی ازدواج کنند مسلما دچار چالش های اقتصادی در زندگیشان می شوند و این چالش ها اتفاقات بدی را در پی خواهد داشت.
وی عامل دوم طلاق را نداشتن مهارت های زندگی دانست و عنوان کرد: نداشتن مهارت های زندگی باعث طلاق و از هم پاشیدگی زندگی جوانان می شود و یکی از زیر شاخه های آن نداشتن مهارت گفت وگو است.
فروتن ادامه داد: برخی از افراد اینطور فکر می کنند که زوج خوب کسانی هستند که باهم مشکل و اختلاف نظر نداشته باشند و اگر نظر خود را بگویند باعث کدورت و رنجش طرف مقابل شان می شود .اما این زوج در نهایت به سمت وسویی می روند که هرکدام برای خود صفحه جدیدی از زندگی را درست خواهند کرد و شبکه های جدید اجتماعی باعث جدایی بیشتر این زوج ها می شود.
اعتیاد
روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری درباره اعتیاد موجود در جامعه نیزگفت: مبحث اعتیاد به دنبال افزایش مشغله های روزمره زندگی، فقدان کارآمدی فردی و سودجویی های مختلفی که متاسفانه سوداگران مرگ در قالب مواد افیونی و مواد محرک در سطح اجتماع  دارند به وجود آمده است .و متاسفانه فقدان سرگرمی و شغل باعث کشیده شدن افراد جامعه  به این سمت و سو می شود.
وی اضافه کرد:بررسی ها نشان می دهد در 68 درصد موارد اعتیاد به دنبال بیکاری به وجود می آید و درواقع ذهن بیکار همیشه کارگاه شیطان می شود. و باتوجه به فقدان برنامه ریزی مبهمی که در این زمینه وجود دارد در آینده ما به سمت وسویی خواهیم رسید که اساسا برنامه ریزی ها خود باعث به وجود آمدن گرایش به اعتیاد خواهند شد.
خشونت
فروتن درباره عوامل به وجود آمدن خشونت در جامعه هم خاطرنشان کرد: یکی از خشونت هایی که در اجتماع امروز دیده می شود تحت تاثیر سوء مصرف مواد محرک و ازدواج ناموفق جوانان است.
وی افزود: مواد مخدر این روزها باعث افزایش هیجان در بین افراد می شود. و اساسا با توجه به شرایطی که در این ماده محرک وجود دارد متاسفانه ما می بینیم که اتفاقاتی از جنس اعتیاد در زمان گذشته نیست و توهم های ناشی از اعتیاد باعث افزایش نزاع ها می شود .و اگر آسیب شناسی درستی در این قضیه انجام شود خواهیم دید که اکثر افرادی که درگیر مسائل خشونت های اجتماعی می شوند به نوعی درگیر سوء مصرف مواد مخدر هستند و اتفاقاتی که در طول زندگی برایشان افتاده باعث به وجود آمدن این مثلث خطرناک اعتیاد، طلاق و خشونت می شود که جوانان درگیر آن هستند.
راهکارهای رفع مشکل
روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری درباره راهکارهایی برای رفع این مشکل می توان ارائه داد گفت: رفع این مشکل به سه بعد بستگی دارد. بعد اول، فردی است یعنی خود فرد به عنوان کسی که شاید در سنین کودکی مهارت کافی نداشته و زمانی که به سن بلوغ رسیده باید بر این باور باشد که آموزش هایی که می تواند ببیند در این فضا قرار بگیرد و اساسا اشتغال داشتن و در جریان بودن می تواند برای خود آن فرد بسیار مهم و حیاتی باشد.
بعد دوم خانواده ها هستند که می توانند در این قضیه تاثیرگذار باشند.چراکه تمام اتفاقات از خانواده که محور و پایگاه در اجتماع است شروع می شود.
فروتن اضافه کرد: متاسفانه خانواده ها این روزها از توان مدیریت، توان راهبری و علم کافی برای راهبری برخوردار نیستند و برخی از ضد ارزش ها را در خانواده ارزش حساب می آورند.
وی ضمن پیشنهاد به خانواده ها که باید بیاموزند و بیاموزانند گفت: در سطح شهر و محله ها کلاس هایی برای آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها برپا می شود که افراد می توانند به صورت رایگان در آنها شرکت کنند تا شرایط زندگیشان را بهبود بخشند.
روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری بعد سوم این راهکار را حاکمیت دانست و بیان کرد: به زن و مردی که 12 ساعت بیرون از خانه کار می کنند و پس از بازگشت به خانه دیگر توانی برای حرف زدن با یکدیگر ندارند نمی شود خرده گرفت .پس در اینجا این گروه حاکمیت و سیاستگذاران هستند که باید با تسهیل در معیشت اجتماعی وشرایط زندگی فضای زمانی بیشتری را برای کنار هم ماندن افراد خانواده فراهم کنند.
فروتن در پاسخ به این سوال که اگر ما با همین شرایط جلو برویم و هیچکدام ا از افراد این سه بعد کاری را برای بهبود پیدا کردن شرایط اجتماعی انجام ندهند چه خواهد شد گفت: ما الان در جامعه خاکستری رنگ زندگی می کنیم. و در روانشناسی رنگ ها اگر خاکستری در کنار رنگ دیگری قرار بگیرد خودش را به آن نزدیک می کند و در شرایط کنونی متاسفانه رنگ خاکستری در حال خودنمایی است و ادامه این روند به رنگ مشکی ختم خواهد شد. به این منظور که ما به سمت و سویی می رویم که نرخ فرزند پروری و فرزندآوری صفر می شود.
وی ادامه داد: اگر با این روند پیش برویم درآینده ای نزدیک نقش ازدواج کاملا بی محتوا خواهد شد و مسئولیت پذیری و تعهد کاملا از بین خواهد رفت. و در حقیقت مسیر روزمرگی تا آنجا پیش می رود که عصر کنونی زندگی ما (عصر صنعتی) به عصر فردگرایی تبدیل خواهد شد و هیچکس جز به خودش به کس دیگری نگاه نخواهد کرد . نتایج این قضیه نیز درنهایت ما را به جایی خواهد رساند که دچار یک انزوای اجتماعی خواهیم شد که حتی می تواند به شکست های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر شود و یک جامعه انسانی را زمین بزند.
فروتن در پایان خاطرنشان کرد: این روند اتفاقی است که اگر همین الان هم بخواهیم جلوی آن را بگیریم باید کلی انرژی بگذاریم وای به روزی که اوضاع از این هم بدتر شود،اما انشاالله بتوانیم با کمک این سه گروه این کار را انجام دهیم و اوضاع را بهبود بخشیم.
http://shafaonline.ir/fa/news/41965/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85

 

Check Also

بزهکاری خانوادگی

داستان بزهکاری های خانوادگی چیزی نیست که امروزه به وجود آمده باشد. تاریخچه بزه های …