تبعات افراط و تفریط در اوقات فراغت بچه ها

IMG17103950مصطفی فروتن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: با توجه به اینکه مبحث اوقات فراغت همسو با تابستان می شود، این بحث را پیش می آورد که اوقات فراغت با زیرفصل تعطیلی و مدارس تعریف می شود.
این روانشناس تصریح کرد: در تعریف بومی، اوقات فراغت یعنی آسایش و بیکاری، اما در کشور ما در شهرها و شهرستان ها اوقات فراغت یعنی حجم کارها کمتر شود.
وی افزود: اوقات فراغت رویای دانش آموزان، کابوس والدین و جنگ خانواده ها است.
فروتن ادامه داد: با اتمام مدارس اوقات فراغت برای دانش آموزان شهرنشین با یک سری از عوامل مداخله‌گر در برنامه ریزی همانند اشتغال والدین، سطح تحصیلات، ساختار بومی منطقه، جنسیت دانش آموز، علاقه مند بودن، نگرش ها، استعدادهای ذاتی و همچنین تفاوت سنی دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان روبرو است.
وی بیان کرد: در گذشته بیکاری اوقات فراغت بیشتر بوده و اضطراب و استرس نیز کمتر بوده است، اما اکنون اوقات فراغت یک بحران برای خانواده ها شده است.
این روانشناس با بیان اینکه خانواده ها در تعیین اوقات فراغت فرزندانشان دچار افراط و تفریط هستند، اظهار کرد: برخی از خانواده ها کاملا بی‌خیال کلاس های آموزشی می شوند و می گویند فرزند ما تازه از مدرسه رها شده و برخی دیگر دانش آموز را در کلاس‌های مختلف ثبت نام می کنند، در صورتی که نباید افراط و تفریط وجود داشته باشد.
فروتن اضافه کرد: دانش آموزان باید در طول زمان تحصیلی نیز اوقات فراغت داشته باشند و در تابستان نیز کلاس هایی با رویکرد آموزشی – علمی که خیلی از فضای آموزشی مدرسه نیز فاصله نگیرند.
وی افزود: کلاس های آموزشی که تفریحی نیز هستند، اما جان‌مایه آن آمیخته با آموزش باشد و صرفا کلاس های تفریحی دلیل بر این نمی‌شود که آموزشی نیستند.
این روانشناس تاکید کرد: والدین نباید خواسته های خود را به فرزندانشان تحمیل کنند؛ چراکه آن فرزند اگر نتواند نیازهای والدین را ارضاء کند دچار افسردگی، ناکارآمدی، اضطراب و جداسازی عواطف از خانواده می شود.
فروتن با بیان اینکه عدالت در اوقات فراغت در کشور وجود ندارد، بیان کرد: در شهرهای بزرگ والدین، دانش آموزان را تا حتی بیش از سقف ممکن در کلاس های مختلف ثبت نام می کنند، اما در مناطق محروم و روستایی به دلیل عدم امکانات یا فرهنگ آن منطقه دانش‌آموزان در تابستان فعالیت های فیزیکی همانند کار در مزرعه و… می کنند.
www.mehrnews.com/news/2790335/تبعات-افراط-و-تفریط-در-اوقات-فراغت-بچه-ها-دغدغه-های-والدین

Check Also

تمایل به انزوا از آسیب های بازی های اینترنتی

مصطفی فروتن، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره بازی های اینترنتی گفت: …