والدین و تلفن همراه فرزندان

Child-Using-Mobile-Game-300x200دکتر مصطفی فروتن، روان‌شناس و پژوهشگر علوم رفتاری به خبرنگار ما ( روزنامه قدس )می‌گوید: اولین پیامک در کشور ما در سال 1381 ثبت شد و از این دستاورد هم مثل بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین، استفاده نامطلوب شد. درست مثل استفاده از تلفن همراه که برای مکالمه‌های صددر صد کوتاه است اما اکنون به صورت غیر اصولی ما ساعت‌ها با تلفن همراه صحبت می‌کنیم.
وی می‌افزاید: سالهاست که پیامک‌هایی که بین مردم رد و بدل می‌شود بیشتر برای تفنن وتفریح و به شکل جوک است اما علاوه بر آن پیامک کارکردهای دیگرتجاری و سیاسی و… هم دارد که عده‌ای برای تبلیغ اهداف و مقاصد اقتصادی‌شان از فضای تلفن همراه مردم استفاده می‌کنند.
دکتر فروتن خاطر نشان می‌کند: اتفاق بدی که در این راستا رخ می‌دهد این است که این جوک‌ها گاهی اوقات به قومیت‌های خاصی توهین می‌کند و به تازگی هم مد شده است که این جوک‌ها را به شخصیت‌های بزرگ انتساب می‌دهند که این کار بسیار زشت است. اما صرفنظر از اینکه این کار بسیار زشت است و بسیار قابل نکوهش، ساختن چنین جوک‌هایی چیزی از ارزش آن شخصیت‌های بزرگ و یا قومیت‌های خاص کم نمی‌کند.
وی می‌گوید: اتفاق بدی که از رد و بدل شدن این پیامک‌ها رخ می‌دهد، ترویج ابتذال فرهنگی است. اینکه به راحتی با هر چیزی می‌شود شوخی کرد و به آن خندید. گاهی توهین‌ها به قدری زیاد می‌شود و پیش می‌رود که به شکل فردی در می‌آید و اهانت‌ها از یک قومیت به سوی یک فرد می‌رود.
به همه ما توهین می‌شود
دکتر فروتن می‌افزاید: بزرگ‌ترین دستاورد این پیامک‌ها ایجاد بی‌اعتمادی در سطح جامعه است. وقتی در یک فضای نا‌مساعد روانی زندگی کنید هیچوقت از این فکر آسوده نخواهید بود که شما هم ممکن است در قالب این پیامک‌ها قرار بگیرید. این رفتار‌شناس و پژوهشگر اجتماعی می‌گوید: من با برخورد قهری با هر موضوعی مخالف هستم و معتقدم در خصوص رواج این پیامک‌ها هم باید با دلیل رواج آن برخورد شود. سیاستگذاران فرهنگی جامعه باید بفهمند که چه دلیلی دارد که چنین پیامهایی فقط برای اینکه مردم بخندند بین آن‌ها رد و بدل می‌شود؟
وی تاکید می‌کند: در ارسال این پیامک‌ها یک عده بی‌فکر این کار را انجام می‌دهند اما عده‌ای هم هستند که مغرضانه این پیامک‌ها را نشر می‌دهند. این افراد مغرض باید شناسایی و با اقتدار با آن‌ها برخورد شود.
دکتر فروتن می‌گوید: امروزه شاهد این هستیم که والدین برای کودکان و حتی خردسالان هم تلفن همراه تهیه می‌کنند. داشتن تلفن همراه برای این سنین ضروری نیست و بلکه مضر است. والدین حتی به تلفن‌های همراه فرزندان بزرگترشان هم باید نظارت کافی داشته باشند.
وقتی برای پدری یک پیامک جوک و یا حتی توهین‌آمیز می‌آید و او به آن می‌خندد و آن را برای دیگران هم ارسال می‌کند مسلم است که فرزند او همین رفتار را از پدرش تقلید می‌کند و اینکار را انجام می‌دهد. پس به عنوان سومین راه حل باید فرهنگسازی وسیعی در خصوص این کارکرد تلفن همراه داشته باشیم و به خانواده‌ها و افراد آموزش دهیم که خیلی دور نیست که این اتفاق برای خود ما هم رخ دهد.
خبرگزاری قدس آنلاین / کد خبر: 99110

 

Check Also

نقاط کور فرزند پروری

الگوهای فرزند پروری با توجه به زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی هر کشور تعیین می …