ناهنجاری های تربیتی جوامع غرب

index1مصطفی فروتن- روانشناس: معمولاً رفتارهای غیر متعارفی که از انسان‌ها سر می‌زند ریشه‌های متفاوتی دارند اما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل اختلالات روانی است. بیماری‌های روانی مزمن در کنار برخی موارد دیگر شرایطی را ایجاد می‌کند که یک انسان دست به اعمال غیر متعارفی همچون دزدیدن اعضای بدن مردگان می‌زند.
یکی از عواملی که اثر تشدید کنندگی بر زیرساخت‌های روانی یک فرد دارد اثر مشاهده است. این روزها با گسترش ارتباطات بین‌المللی شاهد اتفاقات نامتعارف بسیاری هستیم. برای مثال در هالیوود، فیلم‌هایی به‌تصویر کشیده می‌شوند که در فرهنگ بسیاری از کشورها نکوهیده است اما تکرار این تصاویر قبح آن را در جامعه از بین می‌برد.
مورد بعدی که بسیار مهم است ناهنجاری‌های تربیتی دوران کودکی است. کودکی که شاهد نزاع‌های مکرر بین پدر و مادرش است شاید در ابتدا فقط تماشاچی ‌باشد اما به مرور این خشونت را به اسباب‌بازی‌هایش و بعد به همسالان خود در محیط زندگی و در مرحله بعد نسبت به اطرافیان نشان می‌دهد.از تأثیر گروه همسالان نیز نباید در این بحث غافل شد. کودکان و نوجوانان بسیاری از رفتارها را تحت تأثیر گروه دوستان انجام می‌دهند.
نکته دیگر بحث برائت قانونی است. بیشتر مجرمان می‌دانند که ارتکاب جرم تحت تأثیر جنون آنی باعث برائت آن‌ها حتی از مجازات قتل می‌شود بنابراین در زمان دستگیری بسیار تلاش می‌کنند که نشان دهند در آن زمان حالت روانی درستی نداشته‌اند.
اما آنچه مسلم است این که اتفاقاتی از این دست بیشتر در ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد که یک نقطه اشتراک دارند و آن هم شعار دموکراسی است.سیاستمدارانی که به‌بهانه نشان دادن آزادی و پاسخگویی به همه مصادیق آزادی درکشورشان از رفتارهای نامتعارف چشم‌پوشی می‌کنند زمینه بروز چنین اقداماتی را فراهم می‌کنند.به‌طور کلی باید گفت هنگامی که فردی به‌هر دلیل حتی ژنتیک به بیماری روانی مزمن مبتلا است اگر هر یک از موارد گفته شده را در کنار بیماری‌اش تجربه کند قطعاً به انسانی با رفتارهای خارج از عرف تبدیل می‌شود. مهم‌ترین راهکار در چنین مواردی توجه والدین به شیوه فرزند پروری و توجه به رفتارهای کودکانشان است.
http://www.iran-newspaper.com/?nid=5699&pid=12&type=0

 

Check Also

آنها فقط به تخریب می​اندیشند

شاید شما هم از منظره دیدن کسی که با کلیدش روی ماشین‌ها خط می‌کشد تعجب …