آژیر ناامیدی جوانان به صدا درآمد

778157_yRQSpRD4خبرگزاری شبستان:یک روانشناس با بیان اینکه امید به زندگی به مرحله خطر رسیده است گفت: امروز وضعیت اجتماعی در حد اضطرار است باید شوک سریع در امور مربوط به جوانان داده شود.
  مصطفی فروتن، روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره مشکلات جوانان گفت: در شرایط کنونی به عنوان کسانی که عرصه اجتماعی را نگاه می‌کنیم شاهد اتفاقات متفاوت از جمله پوشیدن لباس‌های عجیب، آرایش‌های غیر معمول که در گذشته وجود نداشت، هستیم.
 وی با بیان اینکه امروزه ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش‌ها شده‌اند، افزود: در گذشته یکی از معیارهای اصلی پسران برای انتخاب همسر حجب و حیا، داشتن اخلاق خوب، سربه‌زیری بوده است اما امروز شاهدیم یکی از شاخصه‌های اصلی در انتخاب شاغل‌بودن زن است که البته ایرادی ندارد اما وظیفه زن کارکردن نیست اما اکثر مردان از بعد بهره‌برداری این شاخصه را انتخاب می‌کنند.
 فروتن با بیان اینکه در میان جوانان و نوجوانان اهداف کوتاه‌مدت را شاهدیم، اظهار کرد: عدم استقبال از آینده که ناامیدی را در پی دارد یکی از پیامدهای این اهداف است.
 وی افزود: معمولا جوانان و نوجوانان به دنبال حاشیه‌های زندگی  هستند تا به سوی مسیرهای اصلی روند و حاشیه‌ها بیشتر از متن در جامعه وجود دارد.
 این روان‌شناس با بیان اینکه افزایش نرخ جرایم اقتصادی یکی از شاخصه‌های بی‌اعتمادی در جامعه است، تصریح کرد: امروزه شاهد افزایش کلاه‌برداری از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین جرم هستیم.
 وی با بیان اینکه مهاجرت به خارج از کشور افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: نه‌تنها جوانان بلکه افراد میانسال که در دهه 40 یا 50 هم اقدام به مهاجرت می‌کنند که نه‌تنها نشان از فرار سرمایه‌های اجتماعی دارد بلکه یک نوع از هم‌ گسیختگی روانی اجتماع را نشان می‌دهد.
 فروتن با اشاره به دلایل مشکلات جامعه امروزی اظهار کرد: در کشورهایی که انقلاب صورت می‌گیرد شاهد جابجایی فرهنگ سنتی به مدرن هستیم. تقابل میان سنتی با مدرنیته اولین دلیل است.
 وی با بیان اینکه امروزه شاهد گسترش تکنولوژی در جامعه روبرو هستیم، اظهار کرد: امروز در خیلی‌ از ابعاد زندگی تغییرهای مثبت و منفی افتاده است و تکنولوژی دهکده جهانی است که تبدیل به ده جهانی در آینده نه چندان دور می‌شود.
 وی افزود: امروزه شاهد انواع و اقسام ارتباطات جمعی از جمله وایبر، شبکه‌های اجتماعی و غیره که امکان تماس تصویری وجود دارد به هر شکلی تاثیراتی در سبک زندگی می‌گذارد.
 فروتن با بیان اینکه متاسفانه یکی از دلایلی که موجب بی‌انگیزگی جوانان شده است استفاده ابزاری از سنت دین است، اظهار کرد: گسترش بحران‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در هر نوع باعث بهم‌ریختگی جامعه می‌شود.
 این روان‌شناس ادامه داد: شکست در حوزه اقتصادی و ورشکست‌شدن تولیدکنندگان داخلی به لطف واردات بی‌رویه موجب ترویج بی‌انگیزگی در اجتماع می‌شود.
 وی یکی دیگر از مشکلات نوجوانان و جوانان را استبداد والدین دانست و گفت: والدین باید با ادبیات دوستانه با فرزندان خود رفتار کنند چرا که فرزند بزرگ شود فردمحورانه عمل می‌کند.
 این روان‌شناس با بیان اینکه امید به زندگی به مرحله خطر رسیده است، تصریح کرد: امروز وضعیت اجتماعی در حد اضطرار است و ناامیدی در لایه‌های رفتاری جوانان که تنها سرمایه کشور هستند، دیده می‌شود و باید شوک سریع در بحث جوانان داده شود مسئولان دیگر نباید شعار دهند.
 وی با بیان اینکه باید مشکلات جوانان را در سه زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حل کرد، گفت: زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و امید به زندگی پایین است و مردم خسته شده‌اند.
 وی افزود: مسئولان باید ناامیدی را از جامعه بردارند چرا که مردم واقعا سردرگم هستند و در کوچک‌ترین کار تکلیف‌شان مشخص نیست.
 وی افزود: باید در مفاد کاربردی تحصیلی بازبینی شود چرا که انواع و اقسام رشته‌ها راه‌اندازی شده که نحوه استفاده و راه‌اندازی آنان زیر سوال است و یک توقع کاذب ایجاد می‌کند.
 فروتن ادامه داد: باید زمینه‌های اشتغال پایدار برای جوانان فراهم شود و از تبعیض و رانت‌خواری به بهانه‌های مختلف که همواره وجود دارد، جلوگیری شود چرا که دودش صرفا به چشم جامعه می‌رود.
 این روان‌شناس با بیان اینکه باید در لایه‌های اجرایی کشور افراد برحسب منطق‌محوری و شایسته‌سالاری سر کار آمده باشند، اظهار کرد: باید مردم بدانند که افراد بر اساس شایسته‌سالاری و منطقی که تعریف شده است، فعالیت می‌کنند و در آن موقع همه مسایل را می‌پذیرند در غیر این صورت بازتاب منفی دارد.
 وی یکی دیگر از مشکلات را فرزندپروری خانواده‌ها دانست و اظهار کرد: امروزه والدین بلد نیستند چگونه فرزندان خود را تربیت کنند. آموختن و آموزش‌دادن مهارت فرزندپروری باید نهادینه شود.
 وی افزود: خیلی از ازدواج‌هایی که فقط یک فعل برای آن تعریف شده صورت می‌گیرد و زیرساخت‌ها معلوم نیست دودش به چشم جامعه می‌رود.
http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=376951&Mode

 

Check Also

چشم و هم چشمی عامل ۳۰ درصد طلاق‌های کشور

مهم‌ترین کاری که خانواده‌ها باید در سال جدید انجام دهند، دور ریختن کینه‌ها و از …