قانون منع تنبیه بدنی در مدارس ایران از دوران مشروطیت

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????به گزارش خبرنگاراجتماعی خبرگزاری آنا، یکی از تنبیهات مدارس قدیم که پدران و مادران ما به تلخی از آن یاد می‌کنند، فلک کردن دوپا که البته پسرها بیشتر از دخترها فلک می‌شدند. امروزه دیگر خبر‌ی از فلک شدن دانش آموزان در مدارس نیست ولی   روند تنبیه بدنی و خشونت در مدارس همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که قانون منع تنبیه بدنی در مدارس به دوران مشروطه برمی‌گردد.اهمیت موضوع تنبیه در مدارس تاجایی است که مسئولان کشور از جمله رئیس جمهوری نسبت به آن واکنش نشان داده و در آغاز سال تحصیلی 92 اعلام کرد: من دیگر از تنبیه جسمی سخنی نمی‌گویم که قطعا در مدارس کشور وجود ندارد و چنانچه دولت تدبیر و امید در گوشه ای از کشور با مواردی از تنبیه جسمی مواجه شود با مجریان آن به شدت برخورد خواهد شد.

اما چند هفته بعد پدر یک دانش آموز دبیرستانی در منطقه 9 تهران، از تنبیه بدنی فرزندش توسط معلم ادبیات در کلاس خبر داد که بر اثر آن دانش آموز در نتیجه تنبیه شدید بدنی روانه بیمارستان شد.

مهدی بهلولی کارشناس آموزش و پرورش و فعال حوزه فرهنگیان، با اشاره به این که تنبیه بدنی از سال 1320 و از دوران مشروطیت در مدارس ممنوع اعلام شده است، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: ریشه‌های تنبیه و در کل خشونت در مدارس متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از بروز خشونت در مدارس جلوگیری کرد.

دسته بندی خشونت در مدارس

وی با اشاره به ریشه‌های گوناگون خشونت اظهار داشت: خشونت در مدارس به سه دسته، خشونت از جانب معلم به دانش آموز، دانش آموز به معلم و دانش آموز به دانش آموز تقسیم می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: اما هنگامی که بحث تنبیه بدنی پیش می‌آید خشونت معلم نسبت به دانش آموز مدنظر است که ریشه‌های این خشونت با قانون‌گذاری از بین از بین نمی‌رود کما اینکه همچنان شاهد خشونت معلمان نسبت به دانش آموزان هستیم.
بهلولی با اشاره به عواملی که منجر به خشونت معلمان علیه دانش آموزان می‌شود، تصریح کرد:در پاره ای از موارد دانش آموز با معلم برخورد فیزیکی انجام می‌دهد یا وی را به سخره می‌گیرد، در این زمان است که معلم دست به خشونت می‌زند اما در این مواقع معلم باید سعی کند از ابزار دیگری برای ابراز ناراحتی خود استفاده کند.

وی افزود:در آموزش و پرورش قوانین مشخصی برای برخورد با معلمان خاطی وجود دارد اما در رابطه با دانش آموز خطاکار هیچ قانون مشخصی وجود ندارد و بهتر است در این زمینه قانونی تصویب شود.

بهلولی مشکلات اقتصادی و فرهنگی معلمان را یکی دیگر از عوامل خشونت آن‌ها نسبت به دانش آموزان دانست و گفت: معلم‌ها از نظر اقتصادی واقعا در تنگنا هستند و سایر عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی منجر می‌شود معلم ها به هنگام بروز عصبانیت دست به خشونت بزنند.

این کارشناس با اشاره به این که معلمان در طول تحصیل خود در دانشگاه واحدهای روانشناسی برای ارایه رفتارهای مناسب با کودکان را می‌گذرانند ادامه داد: با وجود اینکه معلمان به هنگام تحصیل این واحدها را می‌گذرانند اما ارایه کلاس های روانشناسی در ضمن خدمت می‌تواند جهت ارتقا سطح کیفی عملکرد آن ها موثر باشد.

تنبیه کردن به معنای کتک زدن نیست

مصطفی فروتن روانشناس نیز با اشاره به تعبیر نامناسب برخی افراد نسبت به کلمه تنبیه به خبرنگار آنا گفت: تنبیه یکی از ابزار جامع در علوم تربیتی است و حتی در پاره ای از موارد از ابزار ضروری آموزش محسوب می‌شود ولی متاسفانه یک اشتباه مسلمی که وجود دارد این است که برخی از افراد تنبیه را با کتک زدن اشتباه می‌گیرند و یا اجالتا تنبیه کردن را به نوعی تحقیر کردن قلمداد می‌کنند.

وی تاکید کرد: تنبیه بدنی در مدارس جایی که تعریف عملیاتی‌اش آموزش و پرورش است، عوارض بسیاری به دنبال دارد و تبعات بدی را بار می‌آورد که یکی از آنها انزجار از عامل تنبیه و علت تنبیه است.

سرچشمه بسیاری از بیماری های روانی در دوران کودکی انسان است

این روانشناس سرچشمه بسیاری از بیماری های روانی افراد را در کودکی آن‌ها دانست و گفت: اقسام بیماری‌های روانی از کودکی و سنین مدرسه در فرد ایجاد می‌شود و گاهی تا میان سالی و یا پیری همراه فرد است.
فروتن بیان کرد: برپایی دوره‌های آموزشی پویا برای معلمان در حین خدمت می‌تواند گامی در جهت بهبود این وضعیت باشد و آموزش اصول صحیح شیوه‌های کاربردی تربیتی به معلمان می‌تواند از بروز خشونت علیه دانش آموزان جلوگیری کند.
وی با اشاره به نقش خانواده‌ها افزود: نحوه فرزند پروری در خانواده‌ها باید به گونه‌ای باشد تا شاهد کاهش بروز خشونت دانش آموزان در مدارس باشیم.
تنبیه دانش آموز دبیرستانی در منطقه 9، تنبیه بدنی یک دانش آموز در بندر عباس با لوله پلیکا همگی اتفاقاتی هستند که روح اجتماعی یک جامعه را خدشه‌دار می‌کند و در این بین یک سوال به ذهن می رسد که آیا بهتر نیست آموزش و پرورش به جای ارسال بخش‌نامه در ابتدای هر سال تحصیلی به صورت جدی‌تر به این موضوع وارد شود تا دانش آموزان از علم و تحصیل دل زده نشوند.‌
http://www.ana.ir/Home/Single/127724

 

Check Also

قانون گریزی

مصطفی فروتن- روانشناس و مدرس دانشگاه- نیز با اشاره به این که در هر جامعه‌ای …