عواملی که عامل سردی روابط زن و شوهرها می شود

دکتر مصطفی فروتن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به طور کلی مسائل اقتصادی، فردی و اجتماعی مخاطراتی میان زوجین ایجاد می کنند که با آگاهی از آنها و اقدام برای حل شان  می توان به تداوم زندگی مشترک نیز قوت بخشید.
مسائل اقتصادی
وی ادامه داد: مسائل اجتماعی که به طور معمول به دنبال چشم و هم چشمی، آینده نامعلوم، فقر و… ایجاد می شود به طور معمول میزان فاصله زن و شورهر را افزایش می دهد.
عوامل فردی
وی با اشاره به این که عوامل فردی به خود فرد بر می گردد؛خاطرنشان کرد: در واقع زن و مرد با رویکردهای متفاوتی نظیر فرهنگ و باورهای متفاوت وارد زندگی مشترک می شوند که گاهی در برهه ای از زمان با مشکلاتی مواجه می شوند.
وی فقدان مهارت های ارتباطی اصولی و سردی و سرد مزاجی را از عواملی برشمرد که میان زن و شوهرها ایجاد اختلاف می کنند.
عوامل اجتماعی
پژوهشگر علوم رفتاری با اشاره به این که برخی عوامل اجتماعی به ایجاد یکسری از مشکلات میان زوجین دامن می زنند؛ به شفا آنلاین گفت: در گذشته نه چندان دور شاهد تبعات ناشی از نقش ماهواره ها در روابط زوجین بودیم؛ بعد فیس بوک و در حال حاضر هم برنامه های نصب شده روی گوشی های هوشمند…
فروتن با اشاره به مشکلاتی که رابطه زن و شوهرها را به مخاطره می کشاند در خصوص تبعات فردی نیزگفت: شاخص ترین اتفاق ناشی از آن افسردگی، بی انگیزگی، تمایل به گوشه گیری و انزواطلبی است.
وی ادامه داد: در بعد خانواده نیز می توان به طلاق های عاطفی، طلاق های شناسنامه ای، خانواده گسیختگی، پرخاشگری، خاکستری شدن فضای زندگی و… اشاره کرد.
این روانشناس ،تمایل به افزایش طلاق و توقف  فرزندآوری  را از تبعات مخاطرات اجتماعی دانست که زندگی زوجین را با مشکل مواجه می سازد.
وی حمایت های اصولی خانواده ها را برای حل مشکلات زوجین بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: زمان وقوع مشکلی میان یک زوج به طور معمول فردی حکم کدخدا را پیدا می کند که به هر یک از آنها می گوید تو کوتاه بیا در حالی که این گونه مشکل حل نمی شود و در واقع خاک ریختن روی آن است.
وی افزود: زمانی که خانواده به فرزندش می گوید؛ برو جلو اگر به مشکل خوردی ما هستیم؛ یا اگر نتوانستی زندگی کنی طلاق بگیرباید بدانند که صددرصد اشتباه می کنند. در حالی که در حمایت اصولی خانواده گاهی باید از حمایت های ظاهری و صوری دست برداشت و تصمیم گیری درست را به فرزندان سپرد.
فروتن خاطرنشان کرد: از آنجا که بخش قابل توجهی از در آمد طبیعی افراد صرف هزینه های سکونت می شود بنابراین این امر به عنوان بزرگ ترین دغدغه افراد محسوب می شود.
وی افزود: حال اگر وضعیت اقتصاد و درآمد فردی مطلوب نباشد به سلامت روانی خانواده آسیب وارد می کند؛ بنابراین وضعیت مطلوب یا نا مطلوب اقتصادی بر روان افراد تأثیرگذرا است.
ارائه سیستم های کارشناسانه حمایتی به موقع برای قبل و بعد از ازدواج
پژوهشگر علوم رفتاری تأکید کرد: باید توجه داشت که مجردها تأثیر غیر قابل انکاری بر روابط افراد متأهل دارند؛ برای نمونه فرد متأهلی که زیر بار فشارهای اقتصادی و سایر مسائل غرق است، در صورت مقایسه شرایطش با دختر و پسری که بدون تعهد با هم پیش می روند و مشکلات وی را تجربه نمی کنند ناخودآگاه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت وزمینه سازبروز مشکلات جدی خواهد شد.
وی اظهار داشت: البته منظورمان از حمایت های به موقع تنها برای ازدواج نیست بلکه بعد از ازدواج نیز وجود بسته های حمایتی برای زایمان و… هم برای شادی و خوشبختی زوجین بی تأثیر نیست.
http://shafaonline.ir/fa/print/39950

 

Check Also

ازدواج در تجردگرایی جوانان رنگ می بازد

روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری با اشاره به عوامل تجردگرایی جوانان تاکید کرد: ایجاد …