افزایش طلاق در سنین پایین

index145بسیاری از مشاوران و روانشناسان، بهترین سن ازدواج را برای دختران 23 تا 26 سال و با میانگین 24 سال می‌دانند. به سخن دیگر وقتی دخترخانمی این سن را می‌گذراند، آمادگی و پختگی لازم برای انتخاب همسر را پیدا می‌کند.
همچنین برای پسران سن ازدواج حدود 25 تا 30 سال و با میانگین 27 سال را ذکر می‌کنند. در پسران هم شبیه دختران این سنین زمانی است که معیارها پخته‌تر شده و فرد از خامی سنین نوجوانی خارج شده و می‌تواند تصمیم درستی را اتخاذ کند.
این درحالی است که ازدواج سن نمی‌شناسد، هر زمان که دختر و پسر به آن پختگی و توانایی جسمی و ذهنی برسند می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند.
درحقیقت زمانی که فرد توانست به منطق لازم برسد و راه را از بیراه تشخیص دهد آن زمان فرصت مناسبی برای ازدواج او است.
زمانی که فردی رشد فکری لازم جهت انتخاب همسر را نیافته است، نمی‌تواند اقدام به ازدواج کند.
چه بسا قدرت تشخیص مصلحت در ازدواج با فرد مورد نظر را ندارد چرا که رشد فکری پس از بلوغ جسمانی رو به تکامل می‌رود.
پس از بحران‌های بلوغ، فرد استعدادها، توانایی‌ها و امکانات محیطی خود را بهتر می‌شناسد و نسبت به شخصیت خود بیشتر آگاهی می‌یابد.
در نتیجه تصمیماتش بیشتر از عقل نشأت می‌گیرد تا احساساتش.
در کنار این، رشد عاطفی و احساسی از شرایط لازم برای ازدواج است و دارای محاسن و مزایای زیادی است.
رشد عاطفی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی است.
فرد برخوردار از رشد عاطفی، مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد. او در ابراز خشم و ترس، گریه و شادی و محبت در محدوده مورد قبول جامعه عمل می‌کند، نه همانند یک کودک.
رشد عاطفی نیز مانند رشد عقلی به سن تقویمی نیست، بلکه به میزان یادگیری، تجارب فرد و از همه مهمتر تعامل عاطفی کودک با والدین و دیگر بزرگسالان آموخته می‌شود. با این حال باید دید دختران و پسران در دوران دبیرستان به این رشد می‌رسند یا خیر؟
با این حال این‌گونه تفکر درباره ازدواج پیامدها و فوایدی دارد. مهمترین فواید این گونه ازدواج‌ها تولید نسل و ازدیاد جمعیت است.
همچنین با افزایش ازدواج در سن پایین شاهد کاهش جرایم اجتماعی خواهیم بود اما این نوع ازدواج احتمالاً پیامدهایش مخرب‌تر و بیشتر است.
مهمترین موضوع سردرگمی خانواده‌ها برای ازدواج جوانان یا نوجوانان‌شان است که نمی‌دانند چه زمانی جوان یا نوجوان‌شان را راهی خانه بخت کنند.
علاوه بر آن مشاجرات زوجین در سنین پایین زندگی زناشویی بسیار زیاد است چرا که بدون آگاهی و توانمندی وارد زندگی زناشویی شده اند و می‌خواهند برای هر موضوعی آزمون و خطا کنند. . همچنین در ازدواج سنین پایین جامعه درگیر سونامی طلاق می‌شود.
http://iran-newspaper.com/?nid=5869&pid=16&type=0

 

Check Also

مصرف بی رویه لوازم آرایشی در پسران

مصطفی فروتن روان شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفت و گو با تابش …