ید “حجاب واقعی رفتاری” حفظ شود

16یک روانشناس با اشاره به تاثیرات برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بر افراد گفت: برنامه‌های این شبکه‌ها کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند. در این شرایط نه تنها زنان بلکه کل جامعه بشری مغبون می‌شود. در این شرایط توصیه می‌شود زنان خود را در چارچوب «حجاب واقعی رفتاری» حفظ کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی فروتن با اشاره به خشونت علیه زنان درفضای مجازی گفت: کسانی که در فضای مجازی به زنان حمله می‌کنند همان افرادی هستند که در صورت یافتن زمان مناسب به صورت فیزیکی به زنان تعدی می‌کنند. یکی از دستورالعمل‌های فضای مجازی و شناسایی افراد در آن عبارت از این است که هر رفتاری که فرد در فضای واقعی انجام می‌دهد باید در فضای مجازی هم انجام دهد و بالعکس. اگر فردی از فضای مجازی برای ابراز خشونت علیه زنان استفاده می‌کند به معنای نهفته بودن این آسیب در فضای رفتاری اوست.

به گفته این روانشناس، یکی از دلایل خشونت علیه زنان، تبیین نشدن اصول حفاظت‌های فردی است. طی پژوهشی که در سال 93 انجام دادم، طی شش ماه اول با بیش از 35 مورد طلاق به علت استفاده فضاهای اجتماعی مواجه شدم.

وی تاکید کرد: اسلامی و ایرانی بودن ما باید مانند یک حفاظ عمل کند و موجب دفاع در مقابل آسیب‌های اجتماعی شود. اگر به صورت بنیادین و اصولی نسبت به ارزیابی آسیب‌های اجتماعی اقدام نکنیم، نمی‌توانیم از آسیب‌های رسانه‌های مجازی جلوگیری کنیم . باید همزمان با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، فرهنگ سازی انجام شود.

فروتن در پایان اظهار کرد: دختر و پسری که امکان ازدواج ندارد به راحتی با یک تلفن همراه با جنس مخالف ارتباط برقرار می‌کند و درگیر یک رابطه عاطفی می‌شود و ازدواج می‌کند پس باید گفت آسیب‌های اجتماعی به صورت هوشمندانه‌ای با هم در ارتباط هستند. خشونت در فضای مجازی با آسیب‌هایی مثل اعتیاد، کلاهبرداری، ازدواج زودرس، طلاق‌های زودرس و ازدواج نارس در یک چرخه همراه است و همه به هم مرتبط هستند.

https://www.tabnak.ir/fa/news/519298/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%B4%D9%88%D8%AF

Check Also

عوامل ترغیب جوان و نوجوان به مواد مخدر چیست؟

به گزارش بولتن نیوز به نقل از داناخبر: باورهای غلط باعث شده است که نوجوانان …