لزوم فرهنگ سازی در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری

778157_5q73Tmgtمصطفی فروتن روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، در نظر گرفتن تخفیف های ارزشمند در زمینه های تفریحی مانند باشگاه های ورزشی، سینماها، استفاده از وسایل شهربازی و برنامه های فرهنگی را از اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر و بروز جرم و آسیب های اجتماعی برشمرد.

وی افزود: لزوما باید از برخوردهای قهری با همه افراد خودداری کرد زیرا رفتارهای قهری باعث تحریک شدن افراد برای انجام کاری می شود و فرد ناخودآگاه بدون اینکه بخواهد در اجتماع های خیابانی شرکت می کند.

فروتن ادامه داد: متاسفانه برخی افراد از نام چهارشنبه سوری برای رفتارهای ناهنجار و پر خطر استفاده می کنند.

وی با اشاره به آسیب های فیزیکی چهارشنبه سوری گفت: آسیب هایی که فرد برای جسم خود و دیگران ایجاد می کند را آسیب های فیزیکی می گویند که از آن جمله می توان انواع سوختگی ها، قطع عضو، پارگی قسمتی از بدن و حتی مرگ نام برد.

وی یکی دیگر از آسیب های چهارشنبه سوری را آسیب های غیر فیزیکی یا آسیب های روانی عنوان کرد و افزود: این آسیب ها برگرفته از اصوات نابهنجار، مشاهده هیجان های بالا و همینطور استرس های ناشی از اقدامات چهارشنبه سوری است و بیشتر متوجه افرادی به جزء عاملان آن می شود.

این روانشناس، مدرس و محقق علوم اجتماعی اضافه کرد: گروهی به دنبال جلب و افزایش توجه بینندگان و مخاطبان مختلف و گروهی نیز براساس هیجان خواهی و مقتضیات سنی و جنسی در مراسم چهارشنبه سوری دست به اقدامات پرخطر می زنند.

فروتن تصریح کرد: در میان این گروه ها، افراد ضد اجتماع با نیت برهم زدن آرامش و امنیت سایرین نیز مراسم چهارشنبه سوری را با انفجار یکسری از ترقه ها و نارنجک ها برگزار می کنند.

فروتن با بیان اینکه گروهی نیز صرفا به نیت وقت گذرانی و تماشای صحنه های هیجانی وارد یکسری از جمع ها می شوند، خاطر نشان کرد: مشاهده و حضور در اجتماع افراد می تواند نقش آموزشی و الگویی برای افراد داشته باشد.

** انگیزه و علل رفتارهای پر خطر

روانشناس، مدرس و محقق علوم اجتماعی گفت: در رویارویی با مبحث مقابله با ناهنجاری های رفتاری در چهارشنبه سوری در ابتدا باید انگیزه و علل رفتارهای پرخطر به صورت تخصصی دسته بندی شود.

فروتن افزود: فردی که برای تخلیه هیجان های خود دست به اقدام های خطرساز می زند با فردی که دارای تیپ شخصیتی ضد اجتماعی است کاملا متفاوت و اساسا دلیل مخاطره انگیز بودن و خطرناک شدن این مراسم ترکیب شدن گروه های مختلف سنی در این پدیده اجتماعی است.

** اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار
روانشناس و محقق علوم اجتماعی، بهترین اقدام برای پیشگیری از حوادث های ناگوار را شناسایی و قرنطینه کردن افراد ضد اجتماعی (افرادی که دارای اختلالات روانی هستند) و ایجاد سامانه های تخلیه هیجانی مناسب عنوان کرد.

فروتن ادامه داد: به نقش خانواده ها و جامعه نیز باید توجه کرد و با فرهنگ سازی مناسب و جذب مشارکت های اجتماعی افراد، ضمن صرفه جویی اقتصادی و تعامل با گروهای اجتماعی دیگر نظیر کمک به سالمندان، بیماران و کودکان، جوانان را از اقدام های نابهنجار و پرخطر دور کرد.

** نقش رسانه ها در پیشگیری از بروز حواث

این روانشناس و محقق علوم اجتماعی افزود: اصحاب رسانه به خصوص رسانه ملی نیز با یک برنامه ریزی صحیح و مدون در طول سال و جلوگیری از پخش برنامه ها و فیلم های اکشن می توانند نقش بسزایی در این خصوص ایفا کند.

http://www.irna.ir/fa/News/81542774

 

Check Also

زندگی مشترک دختران و پسران مجرد؛

زندگی مشترک دختران و پسران مجرد؛ فروپاشی نظام ارزشی خانواده است اولین دلیل افزایش سن …