نقش تاثیر گذار ما در عملکرد تحصیلی فرزندان

index145فروتن روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با نقش بنیادی مادر در خانواده گفت: تاثیرات روانی – رفتاری مادر، ایدئولوژی و نگرش مادر از قبل از به دنیا آمدن فرزند تا سن بزرگسالی روی او تاثیر مستقیم دارد؛ حتی وقتی فرزندان به سن ازدواج می‌رسند، عمدتا منبع روانی – رفتاری فرزندان مادر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رفتاری‌های اجتماعی فرزندان از کانونی به نام خانواده نشأت می‌گیرد، افزود: در رأس خانواده، مادر نقش بنیادی بر روی رفتار فرزند دارد؛ در این تاثیرات زبان رفتاری مادر به مراتب بیشتر از زبان کلامی است، به دلیل اینکه همه انسان‌ها شاید بتوانند خوب صحبت کنند اما این به آن معنا نیست که بتوانند درست هم رفتار کنند.

وی با بیان اینکه نقش الگویی مادر در روند تکمیلی جهان بینی فرزند بسیار موثر است، تصریح کرد: مادران باید فضایی ایجاد کنند که از تداخل امور عاطفی از تربیتی پیشگیری شود، به دلیل اینکه مسلما ترکیب شدن رویکرد‌های عاطفی و تربیتی تاثیرات منفی بسیاری در بحث تحصیلی و فرهنگ سازی کودک خواهد داشت.

این روانشناس با تاکید بر اینکه در برخی مواقع نگاه‌های عاطفی مادر مانع از رفتارهای حمایتی و تربیتی می‌شود، بیان داشت: جلوگیری از تداخل امور عاطفی از تربیتی بسیار ضروری است،‌ همچنین مادری که صرفا روی جنبه تحصیل فرزند خود توجه دارد، نیازهای کودک خود را مثلا نیاز عاطفی او، تامین نمی‌کند، قطعا خروجی مناسبی نخواهد داشت.

فروتن عنوان کرد: مادرانی که میل و پیشرفت تحصیل بالایی دارند، پیشرفت تحصیلی فرزندانشان هم بالاتر است، به دلیل اینکه آگاهانه تر از سطح اجتماع عمل می‌کنند و خود فرزندان مطمئن هستند که مادرشان بیشتر حامی آن‌ها است.

وی اضافه کرد: وقتی فرزند مشاهده می‌کند که مادرش برای ارتقای سطح دانش خود تلاش می‌کند، این تلاش همان تاثیر زبان رفتار به جای کلام است.

فروتن اظهار داشت: مادری که خود هیچ گونه واکنشی نسبت به مفاهیم تحصیلی نشان نمی‌دهد، عملیات تحصیلی فرزندش را پی گیری نمی‌کند، مسلما نباید توقع پیشرفت تحصیلی از فرزند خود را داشته باشد.

وی بیان کرد: اما این به آن معنا نیست که مادرانی که افرادی تحصیل کرده نیستند، فرزندانشان هم مایل به تحصیل نخواهند بود؛ این گونه مادران فرزندانشان را تحت فشار بیشتری برای بالا رفتن سطح تحصیلی می‌گذارند و فرزندان هم در خود تمایل بیشتری برای جبران کمبود تحصیلی در خانواده می‌بینند.

فروتن خاطرنشان کرد: نقش محوری مادر باید با در نظر گرفتن تمام ابعاد تربیتی و عاطفی توأمان با هم باشد.

http://www.yjc.ir/fa/news/4987846/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86

 

 

Check Also

سینماها در چهارشنبه‌سوری نیم بها شود

یک متخصص علوم‌رفتاری با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت روانی شهروندان …