تاثیرتنبلی؛ در آینده فردی و اجتماعی کودک

birdمصطفی فروتن، روانشناس و محقق علوم رفتار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره ی تاثیر تنبلی بر آینده کودکان اظهار کرد: تعریف تنبلی، یعنی فرد توان انجام کار را درظاهر داشته باشد اما نسبت به هم سن و سالان خود فعالیتی را انجام ندهد، صرف نظر از مسایل فیزیولوژی به این شخص تنبل می گویند.
وی افزود:در تعریف استاندارد، تنبلی دو دسته است، پایین بودن یا کاهش سطح تستوسترون که یک مسئله ژنتیکی است.اما تنبلی نوع دوم، رفتاری، شناختی و آموخته شده است و هر دو تنبلی از هر دو جنس در آینده فردی و اجتماعی کودک  تاثیر می گذارد.تنبلی آموخته شده رابطه مستقیم با فرزند پروری  والدین دارد و برخی از خانواده ها اصول فرزند داری را نمی دانند.
فروتن تصریح کرد:در مقوله تربیت فرزندان در خانواده ها افراط و تفریط وجود دارد، گاهی خانواده ها فرزندان را با لفظ بی عرضه خطاب می کنند، عزت نفس و خود باوری کودک را می کوبند.
در مقابل والدینی هم هستند که از آن ور بام افتاده اند، اجازه انجام کاری به فرزند خود نمی دهند و می گویند بچه است، گناه دارد.
وی ادامه داد:بنابراین در  شخصیت فرزندان، پاسخگویی و مسوولیت پذیری عمملیاتی نمی شود.در حقیقت  افراط و تفریط  خانواده ها و در نهایت دود غفلت والدین در چشم فرزندان می رود.در هر بعدی از آسیب شناسی نقش خانواده بسیار حائز اهمیت بوده است.
این روانشناس بیان کرد:پیشنهاد می کنم، در ابتدا والدین از کودکان یک چکاپ کامل بگیرند، تمام امراض اگر زود تشخیص داده شود، فرایند درمان و بهبود  بهتر و زودتر پیش می رود.
وی ادامه داد:خانواده ها برای فرزند پروری، آموزش های لازم را ببینند، متاسفانه الگو فنی چنین بستری در کشور وجود ندارد.سطح خرید بسته علمی میان افراد جامعه پایین است و حضور در کارگاه های آموزشی هنوز برای خانواده ها فرهنگ سازی نشده است.
فروتن با بیان اینکه نداشتن توانایی مالی کافی هم یکی از دلایلی است برای  عدم آموختن این پتانسیل ها که  در برخی از خانواده ها وجود ندارد تصریح کرد:نقش رسانه ها نیزدر تمام زمینه ها بسیار مهم است، چراکه برنامه های صدا و سیما در ناخود آگاه افراد تاثیر می گذارد اما برخی از آموزش ها نیاز به گفت و گو و مداخله دارد، تا فرهنگ سازی شود،آموزش های فرزند آوری از این دسته است.
این روانشناس بیان کرد:باید جدا از برنامه های آموزشی که در رسانه پخش می شود، کارگاه های آموزشی در مساجد و مدارس  برگزار شود تا فرصتی برای پاسخ و پرسش هم فراهم شود، برگزاری اینچنین کلاس هایی می تواند خروجی بسیار خوبی داشته باشد.
http://khabarfarsi.com/ext/12935215

Check Also

آنچه باعث آزار کودکان می شود

سلامت نیوز : خانواده مهم‌ترین نهادی است که افراد دوره کودکی خود را در آن …