فقدان مهارت فرزندپروری مثبت در خانواده ها

778157_5q73Tmgtمصطفی فروتن، روانشناس و متخصص علوم رفتاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره در اختیار گذاشتن تبلت و موبایل به کودکان گفت: مسئله ای که باعث دوگانگی فکر می شود فرهنگسازی تکنولوژی است.
 وی افزود: هنگامی که تکنولوژی وارد کشور می شود باید فرهنگسازی شود، برای مثال کسی که چاقو را تا حالا ندیده است ساده ترین مسئله ای که به ذهنش خطور می کند بریدن چیزی یا آسیب زدن است در صورتی که استفاده چاقو برای بریدن و قطعه کردن محصولات خوراکی است یا کسی که ناخن گیر را تا الان ندیده باشد مطمئنا آن را برای کندن سیم یا کابلی استفاده می کند در صورتی که آن برای کوتاه کردن ناخن است.
 فروتن تصریح کرد: هنوز خط مشخصی برای این مسئله که تبلت یا موبایل از چه سنی باید در اختیار کودکان قرار گیرد، ایجاد نشده است اما آموزش خانواده ها حایز اهمیت است. این روانشناس ادامه داد: خانواده ها نباید به سرعت تسلیم خواسته کودکان خود شوند و تبلت یا موبایل را تهیه کند و نباید هم به طور کامل این مسئله را نفی کنند. خانواده ها باید استفاده بهینه از این موارد را به فرزندانشان یاد دهند.  این رفتارشناس با بیان اینکه فرزندان امانت هایی از جانب خدا هستند و خانواده ها نمی توانند به هر شیوه ای که دوست دارند آنان را بزرگ کنند، اظهار کرد: اکثر والدین از این مسئله بی خبر هستند، آنان به فرزندان خود با در اختیار گذاشتن پول، تبلت و موبایل خیانت می کنند و گروهی دیگر هم این رویکرد را دارند که با در اختیار گذاشتن این ابزارها به فرزندانشان خوش بگذرد.
فروتن تصریح کرد: مهارت فقدان فرزندآوری در خانواده ها دیده می شود چرا که امروزه شاهدیم والدین فرض می کنند هرچه فرزندانشان بیشتر بخورند، سالم هستند در صورتی که اشتباه است و این نشان از فقدان مهارت آفرینی مثبت است.  وی تاکید کرد: باید در حرکت همه جانبه با آموزش و آگاهی به خانواده ها جابجایی و ارتقای سبک زندگی ایجاد شود.
 فروتن تصریح کرد: فرزندان همان هایی می شوند که ما هستیم و همانی که می خواهیم چرا که الگوبودن والدین حرف اول و آخر را می زند.  وی بیان کرد: اگر پدر و مادر قایل به آداب درست زندگی کردن باشند فرزندان با رفتاری درست و استاندارد پرورش می یابند در غیر این صورت دقیقا عکس این مسئله می شود.
http://shabestan.ir/detail/News/425463

 

Check Also

آنچه باعث آزار کودکان می شود

سلامت نیوز : خانواده مهم‌ترین نهادی است که افراد دوره کودکی خود را در آن …