علل ترس و اضطراب برخی دانش آموزان از مدرسه

778157_5q73Tmgtمصطفی فروتن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین بزرگترین عامل اضطراب دانش آموزان را ترس از جدایی( جدایی مادر و کودک) دانست و افزود: این ترس با افزایش سن به طور منطقی باید کاهش یابد .حال آنکه گاهی اوقات ممکن است که ترس برخی از کودکان برای به مدرسه رفتن غیرمنطقی باشد.
وی یکی از دلایل اضطراب برخی از دانش آموزان را حضور در خانواده های کم جمعیت و همینطور خانواده های پر جمعیت برشمرد و تصریح کرد: تک فرزندی هم می تواند عامل موثری در این باره باشد.
وی ادامه داد: همچنین در برخی خانواده ها که ساعات کوتاهی دور هم جمع اند یا از هم گسیخته اند ( درگیر طلاق عاطفی یا شناسنامه ای هستند ) هم در بروز اضطراب برای راه یافتن به مدرسه نیز موثر است.
پژوهشگر اجتماعی فقدان مهارت های فرزند پروری مثبت و امر ژنتیک را در این زمینه بی تأثیر ندانست و به شفا آنلاین گفت: البته تمامی عوامل مذکور نمی تواند عامل اضطراب برخی از دانش آموزان باشد؛ از آنجا که امکان دارد دلایل دیگری در این امر دخیل باشند پس بررسی بیشتر و دقیق تر نیز ضروری است.
وی خانواده، مدرسه و جامعه را عوامل موثر بر کاهش اضطراب های دانش آموزان اعلام و تأکید کرد: متأسفانه برخی از والدین با سخنان خود مبنی بر این که مراقب خودت باش و برخی جملات نگران کننده دیگر بر ترس و اضطراب کودک دامن می زنند. پس باید به این موضوع و کنترل آن توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: مدارس نیز باید برای دانش آموزان فضایی با نشاط ایجاد کنند. برای نمونه  برگزاری برنامه تفریحی غیر رسمی  عامل تسهیل اضطراب دانش آموزان خردسال محسوب می شود.
فروتن در ادامه گفتگو با شفا آنلاین اظهار داشت: صدا و سیما با ایجاد برنامه های آموزشی ، استفاده از شخصیت های مورد پسند کودکان برای نمونه کلاه قرمزی در شرایط گوناگون مثل حضور در مدرسه و عدم پخش برنامه هایی مبنی بر مشکلات و نزاع در مدارس نیز می تواند در کاهش ترس و اضطراب ناشی از ورود آنها به مدرسه تا حدی پیشگیری نماید.
http://shafaonline.ir/fa/news/35324

 

Check Also

سینماها در چهارشنبه‌سوری نیم بها شود

یک متخصص علوم‌رفتاری با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت روانی شهروندان …