ضرورت آموزش جوانان برای تشکیل زندگی مشترک

index1متاسفانه جوانان آموزش‌های لازم را برای تشکیل زندگی مشترک نمی‌بینند. این در حالی است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
دکتر مصطفی فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: مهم‌ترین و منحصربه‌فردترین کارکرد ازدواج ارضای نیاز جنسی است، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که رفع این نیاز در اولویت آخر قرار گرفته است و فرد ترجیح می‌دهد این مشکلات را تحمل کند اما تن به ازدواج ندهد.
وی با بیان اینکه مشکلات مختلفی در حال حاضر در فرآیند همسریابی وجود دارد، اظهار کرد: برخی از این مسایل مربوط به حوزه اجتماعی است. سرفصل مباحث اجتماعی، مشکلات معیشتی است و همین امر تاثیر زیادی بر آمار ازدواج گذاشته است. از سوی دیگر افراد به دلیل تبعاتی که ممکن است ازدواج برای آنها داشته باشد از بستن پیمان زناشویی خودداری می‌کنند چراکه در اطراف خود اشخاصی را می‌بینند که به علت فقدان مهارت‌های لازم پس از ازدواج دچار مشکل شده و از یکدیگر جدا شده‌اند.
این روانشناس با اشاره به موضوعات فرهنگی موثر بر کاهش ازدواج گفت: گسترش شهرنشینی، موجب تداخل فرهنگی شده است. به گونه‌ای که افراد نمی‌توانند همسر مناسبی را برای خود انتخاب کنند. ازسوی دیگر ارتباطات گسترش یافته است واین وضعیت هم می‌تواند جنبه‌ مثبت و هم جنبه‌ منفی داشته باشد. هرچند که گسترش ارتباطات باعث مجازی شدن آن و خواب‌رفتگی روانی افراد شده است.
فروتن در زمینه نقش خانواده‌ها در بی‌رغبتی جوانان به ازدواج اظهار کرد: خانواده‌ها با مشکلات تبعات ازدواج‌های ناپایدار دچار حساسیت‌های افراطی در انتخاب همسر برای فرزندان خود شده‌اند. از سوی دیگر متاسفانه برخی جوانان به تنوع‌طلبی روی آورده‌اند . آنان برای یافتن شخص مناسب برای خود به ارتباط با افراد مختلفی روی می‌آورند و همین امر پیامدهایی را برای آنان در پی دارد.
وی با اشاره به توقعات غیراصولی برخی جوانان از همسر آینده خود گفت: آنان علاقه‌مند به خوشبختی هستند اما زمانی که از جوانان درباره تعریف خوشبختی می‌پرسیم، این افراد مصداق‌هایی را برای خوشبختی ذکر می‌کنند که منجر به این وضعیت نمی‌شود. از سوی دیگر افزایش سطح تحصیلات دختران و پسران موجب بالا رفتن توقعات آنها شده است و همین امر در کاهش ازدواج تاثیر دارد. سایت‌های همسریابی غیر نیز با هدف کسب درآمد فعالیت می‌کنند و در روند ازدواج صحیح اختلالاتی را به وجود می‌آورند. این روانشناس درباره تبعات کاهش ازدواج اظهار کرد: مهم‌ترین پیامد این وضعیت، افزایش سن ازدواج است. از سوی دیگر افزایش طلاق به علت انتخاب غیراصولی رخ می‌دهد و برخی زوجین نیز رفتارهای نمایشی با یکدیگر دارند و تمایلی به فرزندآوری ندارند چراکه از انتخاب خود مطمئن نیستند.
وی اضافه کرد: برخی از دختران و پسران به علت خستگی ناشی از ارزیابی افراد متعدد پس از مدتی تن به ازدواج با نخستین نفری می‌دهند که سر راه آنها قرار می‌گیرد و در ادامه زندگی فشارهای اجتماعی دیگری را تجربه می‌کنند.
این روانشناس در زمینه راهکارهای افزایش تمایل جوانان به ازدواج گفت: در حال حاضر امیدواری جوانان نیازمند احیای فوری است و لازم است در این زمینه اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت انجام دهیم. بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، این در حالیست که برخی قصد دارند این موضوع را چندان مهم قلمداد نکنند، اما موضوعات اقتصادی بسیار مهم است.
فروتن در پایان با اشاره به ضرورت اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی اظهارکرد: لازم است آموزش‌های لازم را به جوانان در این زمینه بدهیم این در حالیست که تمام تبلیغات حتی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در جهت عکس این موضوع است. به عنوان نمونه در برخی سریال‌ها دختران مجرد سن بالا به نمایش گذاشته می‌شوند.
http://isna.ir/fa/news/93070804904/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9

 

Check Also

قانون گریزی

مصطفی فروتن- روانشناس و مدرس دانشگاه- نیز با اشاره به این که در هر جامعه‌ای …