بدعت گذاری در مجالس ترحیم

image_13940320190170سلامت نیوز:زندگی عده‌ای از مردم عقیده دارند در این روزگار همه چیز گران است جز جان آدمیزاد،اما من فکر می‌کنم زمانه طوری شده که تا خیالشان راحت نشود پس اندازی برای خرج کفن و دفنت نداری جانت را هم مفت و مجانی نمی‌گیرند، یا حتی اگر بتوانی جانت را مجانی بدهی برود، تا پول ندهی عمرا نمی توانی آرام بگیری!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا هرچند که می گویند “مرده روی زمین نمی‌ماند” و بالاخره یکی پیدا می‌شود تا به دادت برسد،در این شرایط، سنگینی بار همه هزینه‌ها به دوش بستگانت می‌افتد و تو می‌مانی و کلی ناله و نفرین که اون خدابیامرز حتی مردنش هم گران تمام شد!
می‌گویم سنگینی بار هزینه ها،زیرا در این روزگار حتی مردن هم گران شده و از لحظه‌ای که فرد آخرین دم و بازدم خود را تحویل این دنیا می‌دهد تا حدود یک‌سال بعد از آن، یعنی حتی زمانی که در این دنیا حضور ندارد، خویشاوندان او باید پول خرجش کنند.
البته نباید همه این تقصیرات را بر گردن فردی که فوت شده است بیندازیم، درواقع این بازماندگان هستند که می‌خواهند از هر فرصتی برای هرچه پولداتر و با آبرو نشان دادن خودشان استفاده کنند،غافل از اینکه ضد ارزش‌هایمان تبدیل به ارزش شده‌اند و مجلل برگزار کردن مراسم ختم نه تنها باعث جمع شدن آبرویمان نمی‌شود بلکه صرف هزینه‌ها در جای نادرست جلوی خیر و برکاتی که آن دنیا می‌تواند نصیب فرد فوت شده بشود را هم می‌گیرد.
قیمت بی حساب و کتاب خانه آخرت
در میان هزینه‌ها، جدا از هزینه نصب پلاکارهای آنچنانی،مجلس گرفتن در یکی از مجلل‌ترین سالن‌های شهر،پذیرایی از مهمان‌ها با انواع و اقسام غذاها،آنچه که بیش از همه بر سر زبان افتاده،قیمت قبر، آن هم در شهر تهران است.جالب است که در قیمت خرید خانه آخرت هم مسائلی مانند آب و هوا،دوری یا نزدیکی به خروجی قبرستان،قرار داشتن در مکان‌های زیارتی و…تاثیرگذار است.
در همین راستا، روزنامه اعتماد در سوم خردادماه نوشت:بهشت زهرا حالا برای خودش شهری شده است با همان قوانین و حساب و کتاب‌های دنیای زنده‌ها. اینجا هم در اصطلاح «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری». اگر بخواهی در یکی از نقاط خوش آب و هوای فاز یک مرده‌ات را دفن کنی باید بین ١٧ تا ٢٠ میلیون بابت خانه آخرتش هزینه کنی. اما اگر فوت شده، از تمکن مالی چندانی برخوردار نباشد می‌تواند در فازهای جدید حتی رایگان دفن شود.
حقانی، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر در مورد اینکه چه کسانی رایگان دفن می‌شوند، می‌گوید: به تشخیص مدیرعامل بهشت زهرا، فوت‌شدگان می‌توانند به صورت رایگان در طبقه زیرین فاز ٣ دفن شوند. البته طبقات ٢ و ٣ قبرها رایگان نیست. اقوام و فوت‌شدگان متوفی طبقه اول می‌توانند در طبقات بالای این قبر رایگان با قیمت ۵٠٠ یا ٧۵٠ یا ٢ میلیون تومان به ازای هر قبر دفن شوند.
برگزاری مراسم سوگواری در جامعه ما از مسیر درست خود خارج شده است
در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار شفقنا زندگی با مصطفی فروتن، روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی آمده است که عقیده دارد: برگزاری مراسم سوگواری در همه دنیا مرسوم است اما در جامعه ما به چند دلیل عمده از جمله ترس از قضاوت دیگران از مسیر درست خود خارج شده است.
فروتن بر این موضوع که مراسم سوگواری نه تنها در ایران بلکه در همه ملل دنیا رسم است تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: افرادی که درد یا غمی ناشی از مرگ و از دست دادن عزیزی دارند، به انجام دادن دو کار نیاز دارند. یکی تخلیه هیجانی و دیگری برگزاری مراسم سوگواری که به نوعی یک فرآیند اجتماعی بوده و باعث همدردی افراد دیگر با شخص سوگوار می‌شود.
وی درمورد اقدام اول توضیح می‌دهد: فردی که عزیزی را از دست می‌دهد نیاز به تخلیه هیجانی دارد، منظور از تخلیه هیجانی این است که فرد غصه بخورد،گریه کند و شیون کند.چنانچه فرد این شیون‌ها و سوگ‌ها را انجام ندهد، تخلیه هیجانی و روحی نشده و همین امر در آینده منشا مشکلات روانی می‌شود.
وی به اقدام دیگر اشاره می کند و می گوید: اقدام دیگر برگزاری مراسم سوگواری است که یک اقدام اجتماعی بوده و باعث ابراز همدردی افراد دیگر با فردی که سوگوار است شده و به فرد آرامش می‌دهد. باید گفت برگزاری مراسم برای عزیز از دست رفته اقدام مطلوبی است اما متاسفانه این مساله در جامعه ما از مسیر درست خودش منحرف شده است.
مسابقه‌ای به نام برگزاری مراسم ختم
این روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی بر اینکه برگزاری همه مراسم‌ها در جامعه با نوعی تجمل گرایی مواجه شده است تاکید می کند و ادامه می‌دهد: برگزاری مراسم‌ها از جمله مراسم عروسی، مراسم سوگواری و… برای مردم مانند یک مسابقه شده است و این مسائل که مجلس در چه مکانی برگزار شده، چقدر برای برگزاری آن هزینه شده و… نوعی کبر در فرد ایجاد می کند که کاملا نکوهیده بوده و خارج از فلسفه اصلی سوگواری است. متاسفانه مردم در جامعه امروز، از بودن تبدیل به داشتن شده اند.به جای اینکه به بودن و آسایش خود توجه کنند به اینکه چه چیزی دارند توجه می‌کنند. اینکه چه عزاداری گرفتم، در کدام محله، در کدام مسجد و با چه هزینه ای همه انصراف از فلسفه درست برگزاری مراسم سوگواری است.
فروتن ادامه می‌دهد: چقدر خوب است که به جای اینکه افراد این همه هزینه را صرف برگزاری چنین مراسمی کنند، هزینه ها را در جایی صرف کنند که به جامعه سود برسد. البته منظور این نیست که مراسمی گرفته نشود، بلکه مراسم در حد مطلوب و نه خارج از قاعده برگزار شود و اگر خانواده فرد فوت شده مایل به صرف هزینه بیشتر هستند این هزینه را در اختیار موسساتی قرار دهند که مستقیما با افراد نیازمند در ارتباط هستند.
برگزاری مراسم پر هزینه به دلیل ترس از قضاوت مردم
وی در ادامه به ترس از قضاوت مردم اشاره می‌کند و می گوید: ترس از قضاوت مردم یکی از عواملی است که باعث می‌شود افراد سوگوار مجالس پر هزینه برگزار کنند.ترس از قضاوت ریشه در یک باور غلط دارد و آن این است که اکثر افراد همواره نیاز دارند دیگران تاییدشان کنند و اینکه کار صحیح انجام می‌شود یا خیر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.در صورتی که باید طرز تفکرها طوری باشد که اگر کاری که انجام می‌دهیم صحیح باشد اما از دیگرا نادرست باشد ما کار صحیح را بدون اهمیت به تفکر دیگران انجام دهیم.
این روان‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی به سیره بزرگان دینی اشاره می‌کند و می‌گوید:هیچ‌کدام از انبیا،متفکران و پیش‌تازان در زمان خودشان توسط مردم تایید نمی‌شدند ولی آن‌ها باز هم کار صحیح را انجام می‌دادند. از طرف دیگر نمی توان کاری انجام داد که از سوی همگان تایید شود و همواره هر اقدامی مخالفانی دارد.
راه حل چیست؟
فروتن در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فرهنگ درست در این مورد را ترویج داد، معتقد است: از آنجائی که میزان کتاب‌خوانی در ایران بسیار کم است و مردم با افکار صحیح از طریق مطالعه آشنا نمی‌شوند، ابتدا باید کتاب خوانی را توسعه دهیم اما تا هنگامی که فرهنگ کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند می‌توان فرهنگ صحیح در این مورد و ضد ارزش‌های کنونی را در رسانه های جمعی، نماز جمعه و هرجایی که توده های مردم مخاطب هستند مطرح کنیم و کارهای ارزشمند را به مردم ابلاغ کنیم.

 

http://www.salamatnews.com/news/150955/%D8%A8%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%B3-%D8%AA%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-

Check Also

رابطه رهایی از افکار بیهوده و دوری از جرم

تحلیل شوک : مصطفی فروتن ، روانشناس نشخوار ذهنی به مجموعه افکارهای تکرار شونده و …